loader image
FordHírekVerseny

Ford Pro Electric SuperVan – 2000 lóerővel!

A Ford bemutatta az ultranagy teljesítményű Ford Pro Electric SuperVan modellt a Goodwood Festival of Speed rendezvényen, új fejezetet nyitva a legendás SuperVan sorozat történetében.

Ford Pro Electric SuperVan

A Ford Pro Electric SuperVan látványosan szemlélteti az elektromos teljesítmény és a fejlett konnektivitás lehetőségeit, amelyek révén megszülethetett minden idők legerősebb Ford áruszállítója.

A négy elektromotor, az 50 kWh teljesítményű folyadékhűtésű akkumulátor és az egyedi vezérlőrendszer mintegy 2000 lóerő előállítására képes. Mindez két másodpercnél is rövidebb idő alatt katapultálja az autót 100 km/órás sebességre. Az egyedi építésű, versenypályára hangolt futóműben a nemrég bemutatott E-Transit Custom alkatrészei is megtalálhatók. A szemléltető autóban a SYNC érintőképernyős fedélzeti technológiát olyan különleges funkciók egészítik ki, amelyek révén kiaknázhatók az Electric SuperVan lélegzetelállító képességei.

A fejlett konnektivitás folyamatosan tájékoztatja a vezetőt, ugyanakkor valós idejű adatok továbbításával segíti a jármű távkezelését és a teljesítmény optimalizálását – ugyanúgy, mint azok az integrált szolgáltatások, amelyek immár több mint 125 000 FordPro-ügyfél produktivitását javítják Európa-szerte. A jármű válaszható üzemmódjai és energia-visszanyerő fékrendszere hasonlóak a Ford sorozatgyártású elektromos modelljeiben alkalmazott megoldásokhoz.

Az ütős megjelenésű, elektromos hajtású szemléltető autó fejlesztése teljes titoktartás mellett folyt a Ford Performance csapata és az elektromos rally- és verseny-specialista STARD együttműködésével, a külső formatervet pedig a kölni Ford Design készítette.

A Ford első SuperVan modellje 1971-ben készült el. A Le Mans-győztes Ford GT40 motorjával hajtott Transit Mk. 1 páratlan volt a maga nemében. Hasonló megközelítéssel született a második SuperVan is. A Transit Mk. 2 karosszériájának üvegszál-erősítésű változatát a Ford C100 versenyautó 590 lóerős Cosworth V8 blokkja repített. Ez a gép később SuperVan 3 néven született újjá, azzal a 650 lóerős Cosworth HB motorral, ami akkoriban több Formula 1-es autóban is ott dübörgött.

A 21. századra hangolva

A Ford Design csapata teljesen szabad kezet kapott egy vad és lenyűgöző megjelenésű karosszéria tervezéséhez, ami megragadja az emberek figyelmét, és érzékletesen tükrözi a jármű extrém teljesítményét. A látványos kerékjárat-szélesítések, az erőt sugalló stílus és a különleges fényezés révén megszülethetett a Transit-dizájn káprázatos továbbfejlesztése. A tisztán elektromos hajtáslánc pedig a mérnököknek adott hatalmas szabadságot, hiszen ez a technológia sokkal kisebb helyet és hűtési kapacitást igényel, mint a belsőégésű motorok.

A szemléltető autó motorsport-specifikációjú konstrukciójában acél térváz és könnyű kompozit karosszériaelemek egészítik ki az E-Transit Custom padlólemezét. Az egyedi gyártású, 50 kWh teljesítményű, folyadékhűtésű lítiumion akkumulátort úgy építették be, hogy optimális súlyelosztást és alacsony tömegközéppontot biztosítson. Az akku mintegy 45 perc alatt tölthető fel teljesen egy szabványos gyorstöltőről; a töltöttség és az akkumulátor állapotát a kabinban érintőképernyőjén ellenőrizheti a vezető.

A négy elektromotor együttes teljesítménye körülbelül 2000 lóerő, ami mind a négy kerékhez eljut. Így ez a hihetetlen áruszállító kevesebb mint 2 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára! Ez minden idők leggyorsabb SuperVan modellje – és egyben a legtisztább is.

Mint minden jó áruszállító, az Electric SuperVan is bőséges rakteret rejt a vezetőfülke mögött. Az oldalsó tolóajtón át könnyű a ki- és berakodás, és a Ford egy titkos elektromágneses ajtónyitó rendszert is tervezett, ami a SYNC érintőképernyőjéről kapcsolható.

A fedélzeti kamerák teljes képet adnak az autó környezetéről. A Ford E-Transithoz hasonlóan a sofőr itt is az érintőképernyőn jelenítheti meg a kamerák képét, és váltogathat a beállítások közt.

Versenyautós megoldások

A Ford Performance és a STARD motorsport-múltja már első pillantásra nyilvánvaló. Erről tanúskodik az első légterelő, az oldalsó légterelő szoknyák és a hátsó diffúzor, amelyek egy versenyautón is megállnák a helyüket. A markáns hátsó kialakítás és az apró légterelő szárnyak révén a levegő a hátsó szárnyhoz áramlik. Ez komoly leszorító erőt termel, hogy az Electric SuperVan a lehető legjobb tapadással száguldhasson a pályán.

A versenyautós megoldások a karosszéria alatt is fellehetők. Jó példa erre az eltérő hosszúságú kettős keresztlengőkarokkal kialakított első és hátsó futómű. A motorsport-szintű első-hátsó segédkeretek, kerékfelfüggesztések és fékek lenyűgöző fék- és kormányteljesítményt biztosítanak.

Teljesítmény és produktivitás

A Ford Pro Electric SuperVan utasainak biztonságát a FIA előírásainak megfelelő bukókeret és versenyülések garantálják. A fejlett konnektivitást és a vezető tájékoztatását a Ford sorozatgyártású autóiból (mint például a Ford Mustang Mach-E 6) származó SYNC érintőképernyős rendszer biztosítja. Ha kell, a sofőr beiktathat egy kis szünetet egy hegyi futamra vagy egy pályaversenyre menet, hogy a SYNC érintőképernyőjén keresztül megtervezhesse az útvonalat, találjon egy töltőt, felcsatlakozzon a WiFi-re vagy elintézzen egy telefonhívást.

Ugyancsak a képernyőn választhatja ki a különböző üzemmódokat is. Ezekkel a mindenkori helyzethez igazíthatja az Electric SuperVan nyomatékleadását, energia-visszanyerő fékezését és viselkedését:

  • Országút: a ‘szokványos’ vezetés viszonylag ritka alkalmaira;
  • Versenypálya: az egyenes- és kanyarsebesség egyensúlyához versenypályán, slick abroncsokkal;
  • Gyorsulás: a maximális gyorsuláshoz dragpályákon, speciális radiál abroncsokkal;
  • Drift: látványos drifteléshez, bemutatókhoz és havas útfelületekhez;
  • Rally: az optimális teljesítményhez aszfaltos és murvás rally-szakaszokon, speciális gumiabroncsokkal.
További funkciók

A teljesítmény finomhangolásáról egy elektronikai csomag gondoskodik. Ebben kipörgésgátló, rajtautomatika, boxutca-sebességhatároló és háromállású regeneratív fékezés funkciók találhatók. Utóbbi hasonló az E-Transit modell L üzemmódjához. Kis sebességnél az Eco üzemmód optimális hatékonysággal használja az elektromotorokat, maximumra állítva az fékrendszer energia-visszanyerő képességét és lekapcsolva a hátsó kerekek hajtását. Ha maximális sebességre van szükség, az E-Boost gomb megnyomásával a vezető időleges teljesítmény- és nyomatéklökettel gazdálkodhat.

Az Abroncstisztító beállítás egy új, lenyűgöző funkciót kínál. A rendszer az egyik tengelyen teljes erővel aktiválja a fékeket, a másik tengelyen pedig kipörögnek a kerekek, így egy-egy futam előtt kiválóan megtisztíthatók és felmelegíthetők az abroncsok.

Ahogy a modern versenyautók – és a Ford áruszállítói –, úgy az Electric SuperVan is valós idejű adatokat küld a távoli járműkezeléshez. A vállalkozások a Ford Pro E‑Telematika vagy a FordPass Pro szolgáltatások segítségével követhetik nyomon flottaautóik műszaki állapotát és biztonságát. Ehhez a megoldáshoz hasonlóan a Ford Performance versenymérnökei is figyelemmel kísérhetik az Electric SuperVan teljesítményét egy vezérlő szoftveren keresztül. Így betekintést nyernek a sebességbe, a köridőkbe és a jármű rendszereinek működésébe.

Az Electric SuperVan egyúttal tudományos kísérlet eszköze is, azzal a céllal, hogy tovább bővítse az elektromos járművek tervezésének és konnektivitásának határait. Az eredmény a versenyautók és a közúti járművek képességeinek tökéletesítése, valamint a hozzájuk tartozó szoftverek és szolgáltatások hatékonyságának növelése.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük