loader image
BMWKabrióTesztek

BMW M4 Competition xDrive Cabrio – Szépség és szörnyeteg

BMW M4 Competition xDrive Cabrio. Ha egyszer beültél, többet nem akarsz kiszállni. Elég sok autót teszteltem már az elmúlt pár évben, de eddig csak 3 autó került bele az #életemautója listába. Na Ő a negyedik.

BMW M4 Competition xDrive Cabrio

Ezt is olyan rendszerben kaptam, mint az X5 50e-t, vagyis, 200 kilis limittel. Mivel nem akartam 1,5 óra múlva visszavinni és a városban való szaladgálással elpazarolni az értékes kilométereket, ezért a sajátomat is hazavittem. Így az M4-el belefért egy kis megőrülés a Bajna-Héreg vonalon is. De ne szaladjunk ennyire előre…

Az M4 már nem újdonság ezzel a külsővel, hiszen ezeket az érdekes formájú veséket már látjuk az utakon egy ideje, de amitől ez az autó mégis új, az az összkerékhajtás, ráadásul kabrió változatban. Igen, ezt a kocsit 4 kerék hajtja, de választható intenzitással szólnak bele az első kerekek a hátsók dolgába. Viszont ettől az autó rettenetesen stabil lett.

Mostanában a csapból is a villany, elektromos, akkumulátoros, (plug in) hibrid meghajtás folyik, de én személy szerint nagyon boldog vagyok, hogy a BMW nem megy el a teljesen elektromos hajtás irányba, hanem inkább van neki ilyen is, olyan is. Szegényebb lenne a világ, ha a BMW nem gyártana benzines, turbós sportautókat, ha nem születnének ilyen csodák, mint ez az M4, mert ez egy piszok jó autó. De szerencsére itt van, emiatt nem kell szomorkodnunk.

Külső

A 4-es külső nekem a kezdetektől nagyon bejön a sajátos hűtőrácsával, rettenetesen egyedi és vagány. Ez az individual szín kicsit fura, de feltűnőnek mindenképp feltűnő, és ez is volt a szándék. A BMW M4 Competition xDrive Cabrio sokféle élénk gyári színben elérhető (pl a Sao Paulo sárga), de ha mélyen a pénztárcánkba nyúlunk, akkor a gyártó szinte bármilyen színt kikever nekünk. Mondjuk, ha csak ezen múlna, akkor én ebben a színben is szorítanék neki helyet a garázsban.

Nem is tudom, hogy mit lehetne írni egy olyan autó külső tulajdonságairól, ami már-már a tökéletesség határát súrolja? Azt, hogy gyönyörű, vagy hogy eszméletlenül vagány, morcos, szigorú, sportos, áramvonalas? Egy igazi dög? Egy méregzsák? Egy csodálatos műalkotás?

Elöl 19 colos, hátul 20 colos felniken fut, peres gumikkal. A futóműve és a rugózása olyan zseniálisan működik, hogy alig vettem benne észre a jó hazai, kátyús utakat. (Elasztokinematikai lengéscsillapítókkal van ellátva, jelentsen ez bármit.)

A hátsó diffúzor két oldalán lévő 2-2 valódi kipufogó nem csak a sofőr boldogságára ordítja, morogja, bömböli ki magából a sportos vezetés akusztikus örömét, hanem jól hallhatóan már messziről tudatja a gyalogos társadalommal is, hogy ne most akarjon átmenni az úton. Már szimplán a motor beindításakor is elmorzsoltam egy könnycseppet, olyan gyönyörű hangja volt, de amikor az ember odalép a gázra, na az az igazán könnyfakasztó muzsika.

Kabrió

A kabrió vászonteteje eltüntethető a csomagtartóba, persze teljesen automatán, egyetlen gomb megnyomásával. A tetőszerkezet 40%-kal könnyebb, mint a korábbi 4-es kabrióé. A tető 18 másodperc alatt tolódik hátra max 50 km/h-s sebességig és így 300 literes csomagtartót hagy nekünk szabadon, ha fönt van a tető, akkor pedig 385 litert.

A kabrió-fíling örök, és az alacsony légellenállás egész sokáig hagyja is, hogy élvezzük, de mondjuk az ülések háttámlájában lévő nyakmelegítő fúvókája is sokat hozzátesz az élvezethez.

Az M4 kabrió szélvédelméről külön bepattintható háló gondoskodik, ami egy könnyed mozdulattal lecsukható, mondjuk ilyenkor a hátsó ülések nem túl élvezhetőek. Bár őszintén szólva én egyébként sem szívesen ültem volna hátra, mert én akartam vezetni ezt a gépszörnyet, de ahhoz képest, egészen nagy lábtér volt még mögöttem.

Belső

Belül egy full extrás, igazi M-es BMW, ami szinte fürdik a luxusban, a tisztaságban, a fényben. Tökéletes kivitel, minden igényt kielégítő minőség. A varrások mindenhol az M színekben pompáznak (a kék a BMW-t, a piros a motorsportot, a lila, amely azóta inkább sötétkék, a kettő közötti kapcsolatot jelképezi), a biztonsági övön is ott van a kék-lila-piros csíkozás.

A tesztautó belseje elefántcsontszín-fekete merinó bőr, mely olyan prémium érzetet árasztott magából, amit kevés autó tud. A belső világítás legalább 10 féle színből volt válaszható. Sehol kopogós műanyag, vagy zongoralakk, mindenhol bőr, alcantara és carbon. Ha az ember beül az M4 Competition volánja mögé azonnal tudja, hogy valami egészen különleges járgány van a hátsója alatt.

A bőrülések igen erősen támasztanak, amire szükség is van, mert ezzel az autóval nem lehet hagyományosan közlekedni, és ezek még nem is a feláras kagylóülések voltak. Emellett a tér összes irányában elektromosan állíthatók, fűthetők, szellőztethetők és derék és combtámasszal ellátottak. A kormány kis dundi, kellemes fogású, varrott, multikormány, ami egy extra csomag vásárlása után már fűthető is.

A műszerfal mögötti és a központi kijelző majdnem ugyanaz, ami az X5 50e-ben, amivel nemrég találkoztam, de itt egyáltalán nem voltak fizikai gombok. Nekem ez hiányzott, az X5-ben emiatt jobban kedveltem a kezelőfelületet. A menürendszerét meg kell szokni, mert hogy kiismerjük magunkat és mindent megtaláljunk, beállítsunk kelleni fog néhány óra tanulás, de utána már akár odafigyelés nélkül is tudjuk a sebváltó melletti tekerőgombbal irányítani.

Vezetési módok

Visszatérnék egy kicsit a kormányhoz. A kerék mögött vannak a pillangókapcsolók, amelyekkel a manuális sebességváltást intézhetjük, és van még rajta két kis piros gomb is M1 és M2 felirattal, melyekre a saját beállításainkat konfigurálhatjuk. Ezek már érdekesebbek, bár nem újdonság, mert a korábbi M4-ben is megtalálhatóak.

A kis piros gombok felprogramozásával pár kattintással teljesen megváltoztatható az autó karaktere, a saját vezetési stílusunkra szabhatjuk. Több fokozatban állítható a motor, a váltó, a kormányzás, a fék, a kipörgésgátló és a futómű karakterisztikája, de még a kipufogóé is. A gázpedál reagálásától és a fékérzékenységtől a 8 fokozatú váltó sebességéig és a kipörgésgátló beavatkozás szintjéig mindent meg lehet változtatni.

Beállíthatjuk azt is, hogy a váltó milyen fordulatszámon váltson el, valamint az xDrive-ot is kikapcsolhatjuk, ha akarjuk, így az autó csak hátsókerekesként is viselkedhet, de ilyenkor semmiféle menetstabilizálónk nem lesz, és minden a sofőrre hárul. Ez azért elég félelmetes is tud lenni, mert ekkora erő megzabolázásához elektronika nélkül már komoly vezetési tudás szükséges.

További beállítási módok közül a sebváltó melletti M gomb megnyomásával választhatunk. Itt tudunk váltani a Road, a Sport és a Track beállítások között. A Track mód már pályára való, kikapcsolja a központi érintőképernyőt, valamint az összes vezetőt segítő rendszert, pl a sávtartó asszisztenst is.

Van az autóban egy Drift Analyzer nevű menü is, ami valóban arra való, hogy analizálja a drift tudásunkat. M4 programozható menetstabilizátora segít nekünk a driftelés tökéletesítésében. Kikapcsolt DSC mellett 10 fokozatban állítható az erőssége, ahol a 0 a teljesen kikapcsolt állapot, 1-6-ig a csúsztatás irányításában segít, 6-tól fölfelé pedig inkább a minél pontosabb íveken tartást szolgálja, és ezzel a jobb köridőket. Milyen csodálatos világban is élünk…

Motor

Lássuk végre, hogy milyen motor is hajtja ezt a vadállatot.

M4 Cabrio a Competition csomaggal a legdurvább erejű motort kapta. 510 lóerős és 650 Nm nyomatékú S58-as soros hathengeres benzinmotor hajtja, két turbófeltöltővel, és nyolcfokozatú ZF automata váltóval. A karosszéria számos merevítést kapott, hogy az erejét kordában tudja tartani.

A BMW 3,7 másodperc alatt gyorsul fel 100-ra álló helyzetből és 250 km/h (felárért 290 km/h) a végsebessége, de azt is szemtelenül hamar eléri.

Pedig a súlya önmagában 1920 kg, ami rengeteg egy sportautónál, mégis nagyon könnyű vezetni. A kormány rendkívül responsive, szinte arra megy, amerre gondoljuk, tekerni sem kell. A gázzal is vigyázni kell, az is nagyon érzékeny, pillanatok alatt minden létező és nem létező sebességhatárt átlépünk vele.

A vezetéstámogató rendszerek összhangja is zseniális. Ha például egy kanyarban a hátsó kerekek tapadása megszűnik, a hátsó aktív M differenciálmű elektronikusan vezérelt zárásra képes, így a csúszást elég könnyen és határozottan blokkolja. A merev váz stabilitása már az első kanyartól érezhető. Olyan megingathatatlanul áll bele a kanyarokba, olyan biztos és precíz a kanyarkövetése még nagy sebességnél is, hogy elképesztő. Olyan gyorsulása van, hogy a fejünket nyakból rendesen tartani kell, hogy ne csapja hátra. És teljesen mindegy, hogy milyen sebességgel megyünk vele, az autó csak húz, húz, húz…

Közúton kihasználhatatlan, túlságosan is erős autó, versenypályáért kiállt. Ettől függetlenül egy átlagos csütörtök délelőtt is felejthetetlen élményt adott nekünk a Bajna-Héreg vonalon. Borzasztóan precíz, elképesztően stabil, rettenetesen gyors, csodálatosan szép és fantasztikus vezetni. Ez egy baromira jó autó! Engem megvett, egyelőre ő az első az #életemautója listámon.

Remélem, hogy bővülni fog ez a lista.

BMW M4 Competition xDrive Cabrio adatok

Ár

A BMW M4 Competition xDrive Cabrio alapára: 36 210 000 forint

Műszaki adatok

  • Hosszúság: 4794 mm
  • Szélesség: 1887 mm
  • Magasság: 1395 mm
  • Csomagtér: 300-385 liter
  • Tömege: 1920 kg
  • Motor teljesítménye: 3.0 liter, 510 LE, 650 Nm, soros 6 hengeres, TwinPower turbo
  • Hajtás: xDrive
  • Váltó: 8 fokozatú steptronic automata váltó Drivelogic funkcióval
  • Gyorsulás 0-100 km: 3,7 mp
  • Végsebesség: 250 km/h (felárért 290 km/h)
  • Fogyasztás nálam: 16,7 l

Fotó: RAYBIRG

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük