loader image
SUVTesztekToyota

Toyota Corolla Cross – Járt utat a járatlanért…

Teszt: Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Dynamic Forte, 4WD-i, e-CVT, 197 LE

Mottó: Járt utat a járatlanért el ne hagyj…

Toyota Corolla Cross

2020-as debütálását követően tavaly Európába is megérkezett az új Toyota Corolla Cross. A Toyota ebben az autóban mutatta be legújabb, azaz már ötödik generációs hibrid hajtását.

A márkának ezzel együtt már hat SUV-ja van, kérdés, hogy tényleg kellett-e még ez az autó, mint egy falat kenyér? Tényleg hiánypótló? Mondjuk, a CH-R és a RAV-4 kötött van még pár centi, oda még épp befért egy kocsi.

De végülis mindegy, ha a Toyota el tudja adni, akkor miért is ne? És meg kell hagyni, ügyesen csinálták, mert nem egy vadiúj márkát kell az emberekkel megismertetni, hanem az új autót bevitték a már jól ismert, megbízható és igen népszerű Corolla neve alá, amiből eddig több mint 50 milliót adtak el a világon. Hát mi ez, ha nem ügyes húzás? Aki corollás és esetleg váltana egy nagyobb autóra, vagy meg akar felelni a manapság legmenőbb trendnek, a suvoknak, annak egyenes út vezet a Toyota szalonba, ahol nem fog sokáig nézelődni, csukott szemmel fog rábökni a Corolla Cross-ra.

A Japánban gyártott új Corolla Cross a CH-R és a RAV-4 közé lett pozícionálva. Akinek a CH-R túl kicsi, túl sportos, esetleg csak túl dizájnos, vagy akinek a RAV-4 túl nagy és drága, annak tökéletes választás a kettő között lévő Cross. A CH-R-nél 6,5 centivel magasabb és hosszabb, illetve 3 centivel szélesebb.

Külső

Kívülről nekem tetszik. Inkább a RAV-4-re hajaz elölről és hátulról is. Nagyon tetszik a ledes lámpája, szépen és merészen ívelt, van benne keresztben egy ledsor is, és felette 4 másik led, ami egyben az index is. Tök menő. Szemből feltűnő a hatalmas orr, a lakkos hűtőmaszkján a diszkréten kékes árnyalatú Toyota-logó utal a hibrid meghajtásra. Amúgy a Cross felirat nem sok helyen és nem is szembetűnően van jelen az autón, inkább a Corolla felirat látszódik erőteljesebben.

Ami még rettenetesen vagány rajta az a sok ívelés, letörés, sok-sok él, szinte minden oldalán. Ezt jól kifundálták a tervezőmérnökök, igen mutatós lett. Suvos jellegét a hatalmas, matt fekete műanyaggal borított kerékjáratívek, a küszöb és a fellépő adják, utóbbi inkább dizájnelem, mint funkció, ugyanis az autó hasmagassága 206 mm (felnitől és abroncstól függően), ami nem indokolja a fellépőt, ettől még nem lesz belőle Hilux.

Hátulról is inkább RAV-4-es, a térből kiálló lámpái jól néznek ki, összességében harmonikus hatású. De ezt az egész autóra el lehet mondani, hogy olyan harmonikus, olyan egyben van, olyan kellemes, semmi nagy csinnadratta, de attól még jól néz ki, csak olyan mintha ennél a modellnél a tervezők inkább a biztonsági játékra mentek volna. Olyan corollás.

Belső

Belülről is inkább konzervatív. Sok benne a fekete, a kopogós műanyag, és az összes kezelőszerve a Corollától örökölt. Egyedül a középen lévő 12.3 colos digitális műszerfal és a középkonzolon vannak változtatások.

Beülve a bőr ülésbe kényelmes, jól tart, a vezetőoldali elektromosan állítható mindenféle irányba, és még deréktámasz is van. Az első ülések fűthetőek, az ülésfűtés gombjai az elmúlt 30 évben nem változtak, reméljük, a tervezők egyszer eljutnak ide is. A kormány szintén bőr multikormány, annyi gombbal, hogy kellett egy kis idő, míg összeszoktunk, de amúgy logikusnak mondható.

A műszerfalon lévő kijelző teljesen személyre szabható, jobb és bal oldala külön-külön is állítható, attól függően, hogy mit szeretnénk látni. Szép éles grafikája van és teljesen digitális. Folyamatosan figyelhetjük rajta, hogy mennyit fogyasztunk, mikor megyünk környezettudatosan, hogyan töltünk vissza a legtöbbet. A központi kijelző 10,5 colos, a minősége sokat javult, a kamerák képei szépek, végre jól látható, hogy mi van körülöttünk. A menürendszere nem bonyolult, nem kell 6-8 szint mélyre lemennünk, hogy megtaláljuk benne, amit keresünk. Viszont nincsenek rajta fizikai gombok, ami azért hiányzik. Azt a néhány, legtöbbet használt funkciót igazán kitehették volna valódi nyomógombbal is, hogy ne kelljen vezetés közben a kijelzőt nyomkodni.

Egyedül a hangerőszabályzónak vannak fizikai gombjai, de az meg olyan hülye helyen van, hogy helyettük állandóan a klímát csavargattam. Persze annak van egy csomó rendes gombja, de hát az meg pont egy olyan dolog, ha egyszer az ember jól beállítja, akkor onnantól már túl sokat nem nyomkodja.

Hibrid

A vezetési mód választónak is fizikai gombjai vannak, de annak is viszonylag felesleges, mert a sport mód nem különbözik sokban a normáltól vagy az ecotól, úgyhogy nincs sok értelme nyomkodni. Állítólag ilyenkor az autó hamarabb reagál a gázadásra, a sebesség és a motorfordulatszám szorosabban kapcsolódik egymáshoz, ezáltal kevésbé fog vonyítani a motor, amikor határozottabb gázt adunk. Állítólag.

Szerintem ezt a hibridekre igen erősen jellemző tulajdonságot nem sikerült levetkőznie, vagy én nem voltam eléggé vájtfülű ahhoz, hogy kevésbé visítós hangot halljak. Mert gázadásra igenis felsír a motor, és kell neki egy kis idő mire elindul. Aztán ha már elindult, akkor már megy, de nem ezzel az autóval fogunk piros lámpától piros lámpáig elsők lennni.

Nem is arra szánták, hiszen ebben az autóban minden arról szól, hogy ne siess, ne menj gyorsan, hova rohansz, csak nyugodtan, relax, vigyázz a károsanyag kibocsájtásra, csökkentsd a fogyasztást, take it easy…

Fedélzet

Elöl egy USB-A, hátul két USB-C aljzat van benne és lehet a telefont tölteni, vagy a fedélzeti rendszerre csatlakozni (Android Auto, CarPlay), de indukciós töltési lehetőség és 12 voltos aljzat is található az első ülések között. Mondjuk az indukciós töltőnél olyan kicsi a hely, hogy a telefonom minden határozottabb gázadásra, illetve kanyarodáskor kirepült onnan. CarPlayt vezeték nélkül is tudja, de nyomógombok híján csak hosszas keresgélés után jöttem rá, hogy hogyan tudok a tükrözött telefonom menüjéből visszalépni, ha mondjuk rádiót szeretnék hallgatni.

Aztán volt még pár dolog, amit keresgélnem kellett, de persze szokás kérdése az egész. Az egyik a központizár nyitógombja, mert azt feltették a belső visszapillantó tükör elé, a lámpákhoz, a másik pedig az automata távolsági fényszóró gombja, mert az meg a bal térdemnél volt lent, amit este, sötétben nincs ember, aki megtalál.

Csomagtartója 433–1337 literes, attól függ hogyan variáljuk az üléseket. A csomagtartó ajtaja elektromosan nyit és zár, a kocsi pedig intelligens, kulcs nélküli zárral rendelkezik, amit én mindig nagyon szeretek.

Nálam a legmagasabban felszerelt Premiere Edition Skyview modell volt, ami egy nagy, de nem nyitható panorámatetővel is rendelkezett. Ettől az autó belül nagyon világos és tágas érzetet keltett, de nem csak érzet volt, mert valóságban is kényelmes. Hátul van bőven hely térdnek, fejnek, hosszú távon kettő, rövidebb távon három felnőttnek. Az ajtó elég nagyra nyitható, így beszállni is kényelmes.

Biztonsági rendszerek, vezetéstámogatás

Vezetéstámogató és biztonsági rendszereket két kézzel szórta bele a Toyota, rengeteg mindennel fel van szerelve. Megnyitottam a katalógust és ilyeneket találtam: ABS, EBD, BA, VSC, TRC, EPS, T-MATE, PCS, EDSS, ACC, BSM, RSRS, SEA, TPMS, LDA, LTA, EDSSS, IACC, RSA, HAC, ASL, RCTA, BSM stb. a teljesség igénye nélkül (jelentsenek ezek bármit is).

Amúgy szerencsére a vezetéstámogató rendszere hiszti nélkül teszi a dolgát, és nem akart mindenáron erőszakosan beleszólni a vezetésbe. Nem rángatta ki a kezemből a kormányt, nem csipogott sokat, azt is csak olyan diszkréten tette, semmi nagy hacacáré. Én kétszer birkóztam vele, mondjuk abból az egyik kicsit kellemetlen volt, amikor nem bántam volna, ha nem bírál felül.

Amikor ki akartam kanyarodni egy útra úgy, hogy egy határozottabb indulással befértem volna két autó közé. Mikor elindultam, valamelyik 3 vagy 4 betűs szenzor érzékelte a balról jövő autót és ahelyett, hogy nagy gázzal szépen, kényelmesen besorolhattam volna, bepánikolt, vészfékezett és megállt az út közepén. Nem volt jó…

A másikat parkolásnál tapasztaltam, amikor rá kellett állnom egy kerítésre, vagy a bolt parkolójában beállni egy jó szűk helyre. Ott aztán mindent veszélyesnek ítélt, és hiába mentem kettővel és igazgattam be a kocsit, állandóan vészfékezett, engem meg a parkolóban már többen is széles vigyorral néztek.

A biztonsági rendszerek miatt az autó tele van szenzorokkal és kamerákkal. A 360 fokos kamerakép egész jó, és tök hasznos is. Ami fura volt, hogy kicsit áttetszően mutatta felülről a kocsit, így még azt is láttam, hogy mi van alatta, nehogy ráparkoljak valami kellemetlen dologra, így viszont hirtelen annyi információ volt a képen, hogy idő kellett felfogni és megszokni.

Vezetés

Viszont vezetni nagyon könnyű volt. Ha az ember átértékeli, hogy mi is az a vezetési élmény, és azt mondja, hogy neki a kényelem a fontos, hogy az autó mindent megcsinál helyette, ő meg csak élvezi az utat, akkor ebből csillagos ötös.

Gyönyörűen és megbízhatóan teszi a dolgát. Csendesen dolgozik a háttérben, szinte észre sem veszi az ember, hogy már odaért A-ból B-be. Az adaptív tempomat kifogástalanul működik, a sávtartó sem pingpongozik velünk, éjszaka az automata távolsági fényszóró kapcsolgat helyettünk le-fel, az automata érzékelős ablaktörlő olyan diszkréten töröl, mintha ott sem lenne. Nagyon könnyű kormányozni, meglepően kicsi fordulókörön meg tud fordulni, emiatt a manőverezés és a parkolás is könnyű (ha épp nem vészfékezik a mellettünk parkoló kocsik miatt). Nem tolakodó, nem hangos akkor sem, ha épp figyelmeztet valamire.

Szóval tényleg olyan, mint egy Corolla, teljesen megbízható, csendes, tökéletes eszköz arra, hogy elvigyen egyik helyről a másikra.

Akinek ennyi kell, és nem vágyik egy másmilyen vezetési élményre, annak tökéletes választás.

Én személy szerint a másik oldal vagyok, nekem manuális váltós, nagy nyomatékos, sok lóerős autó a szenvedélyem, de ebben sem éreztem magam kényelmetlenül. Olyan meditatív volt, kicsit lenyugodtam benne, tulajdonképpen jó volt vezetni. Nem mondom, hogy most még nekem való, de egyszer még talán az is lehet. Én ugyan nem éreztem benne annyira azt a 197 lóerőt és a maximális 190 Nm nyomatékot, valószínűleg azért mert máshoz vagyok szokva, vagy mert ez az autó ezt is spórolósan adja le.

A fogyasztása viszont tényleg rendkívüli. Az én nehéz lábam alatt is csak 5.6-5.8 liter volt, pedig mentem vele kb 1000 kilit és voltam vele vidéken, autópályán, városban, dugóban. Szóval valamit tényleg tud a Toyota, és ilyen üzemanyagárak mellett azért ez nem elhanyagolható.

Célcsoport

Úgy gondolom, hogy meg fogja találni a maga piacát az új Corolla Cross. Eleve hozza az elvárt trendet, hogy SUV. Nem néz ki rosszul, a külcsínre nagy sikerű RAV-4 kistesója. Megvan benne minden, ami Toyota, megbízható, szuper fogyasztású, környezettudatos, hibrid, modern stb., és a legnépszerűbb Corolla nevet kapta. Azért ezt úgy összerakták a márkánál, hogy ezzel nem lehet nagyot tévedni. Egyértelműen biztosra mentek vele. Kicsit ugyan konzervatív, de nem mindenki autóversenyző az utakon. És van az a korosztály is, aki már értékeli, hogy magasabbra kell beszállni.

Jelenleg csak egyféle, a 2.0 literes motorral kapható, de majd állítólag jön az 1.8-as 140 lóerős is. Létezik kétkerék és négykerék meghajtású is. Véleményem szerint az összkerekes teljesen felesleges, mert azért ezt nem egy terepjáró, senki sem fog vele olyan helyre menni, ahol indokolt lenne az összkerékmeghajtás és a téli időjárás sem a régi már. Viszont a 2WD az könnyebb és a kocsi fogyasztásán még tudunk majd valamennyit faragni.

Szerintem a célcsoportját nézve a 1.8-as 2WD lesz a legtöbbet eladott modell, ha majd megérkezik ő is. Ami a színválasztékot illeti, hozza a konzervatív vonalat, mert egy bordó és egy kék mellett a szürke ötven árnyalata közül lehet választani, beleértve a fehéret és feketét is.

Szétnézve a konkurenciánál, árban is ott van köztük a Corolla Cross. Nem földtől elrugaszkodott, ahogy méretben besimul a CH-R és a RAV-4 közé, árban úgy illeszkedik be a többi hasonló SUV közé, és ez a másik fontos szempont, ami miatt eladható lesz.

Alapára most 200 000 Ft. kedvezménnyel: 12 150 000 Ft.

A tesztautó, a legmagasabb felszereltségű Premier Edition Skyview ára: 17 775 000 Ft.

Toyota Corolla Cross – műszaki adatok

  • Hosszúság: 4460 mm
  • Szélesség: 1825 mm
  • Magassága: 1620 mm
  • Csomagtér: 433–1337 liter
  • Hasmagasság: 206 mm
  • Tömege: 1385 kg
  • Motor: 2.0 liter hibrid, 197 LE, 190 Nm
  • Váltó: e-CVT
  • Fogyasztás (nálam): 5,6 l
  • Gyorsulás 0-100 km: 8,1 mp

Fotó: Raybirg

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük