loader image
BMWTesztek

BMW X5 xDrive 50e – a legjobb hibrid, amit valaha vezettem

Amikor szóltak, hogy a BMW X5 xDrive 50e jön hozzám tesztelésre, gyorsan megnéztem a neten, hogy milyen gépszörnyet fogok vezetni. Hát első és minden további benyomás is az volt, hogy gigantikusan nagyot.

Ezt az autót most más koncepcióban kaptam, mint az eddigieket, itt azt mondták, hogy 3 napot, és összesen 200 kilométert vezethetem, így csak egy rövid tesztelés állt a rendelkezésemre, pedig egy ilyen autóból a sok is kevés.

Amikor megérkeztem az autóért láttam, hogy egészen szokatlan színe van. Nem épp egy elterjedt BMW szín, de szerintem jól állt neki. A forgalmiban az van, hogy sárga, de ezt vagy valamilyen pszichedelikus szer hatására gondolták így vagy egy színvak szakember határozta meg, nem tudom. Az angol nyelvű leírásban ezt „Manhattan metallic” néven illetik.

BMW X5 xDrive 50e

Nos élőben a méretei még hatalmasabbak. Hosszúsága 4935 mm, szélessége 2004 mm, magassága 1755 mm… mint egy kisteherautó. Ehhez már nem árt némi vezetési tapasztalat, legalább egy C-s jogsi, és minimum dupla parkolóhely bérlése a garázsban.

Persze nem újdonság a BMW-től, hogy hatalmas autókat gyárt, és van ennél nagyobb is nekik, de azért nem minden nap ül az ember egy ekkora dömperben. Sajnos a legnagyobb nevű autógyártóknak is meg kell felelni a környezetvédelmi előírásoknak, elvárásoknak (marhaságoknak), ezért jelenhetett meg a piacon ez a zöld rendszámos, plug-in hibrid, benzines BMW.

Eltekintve az én hibrid autók iránti ellenszenvemtől ez az autó amúgy baromi jó kívül belül. Szemből rettenetesen szigorú, azok a hatalmas hűtőrácsok nekem nagyon bejönnek. Ha a motor igényli, a rácsok közti lamellák kinyitnak, hogy jobban tudjon hűlni. A lámpái is iszonyú menők, nagyon morcos lett az eleje, de nem lelkendezem körbe, egyszerűen zseniálisan össze van rakva. Nem csodálom, hogy ez egy igazi presztízs autó, és fordulnak utána hol áhítattal, hol irigykedve (hol ebből kifolyólag utálkozva) a népek. Rám is csúnyán néztek, mondjuk nekem elég széles volt a vigyor a képemen.

2024-es frissítések

A BMW X5 jelentős változásokon ment keresztül a negyedik generációs modell mostani, 2024-es frissítése során. Ezek közül az egyik az az új plug-in hibrid (PHEV) változat, amely az 50e jelölést kapta, ami a régi 45e-t váltja fel. A tervezésnél a hatékonyság volt továbbra is az elsődleges szempont, és az új tölthető hibrid teljesítményét tekintve sokkal jobb is, mint megszűnő elődje volt.

A 489 LE együttes teljesítménnyel és 700 Nm nyomatékkal (azért ezzel már odébb lehet állni) a 2024-es BMW X5 50e plusz 95 lóerőt és 100 Nm-t kínál a megszűnt 45e-hez képest, valamint a tiszta elektromos hajtás hatótávja is megnőtt 14 km-rel (össz kb 70 km).

Míg a régi verzió 5,6 másodperc alatt gyorsult fel 100 km/h-ra álló helyzetből, addig az utódja mindössze 4,8 másodperc alatt teszi meg ugyanezt a távot. Pedig a tömege nem elhanyagolható – 2495 kilogrammot nyom a mérlegen – de az elektromos motorral együtt dolgozó 3 literes soros hatos remekül mozgatja ezt a súlyt. Ráadásul a gázadásnál a hibridekre jellemző visítás és ezzel fordítottan arányos gagyi teljesítmény szerencsére itt nincsen, még sosem találkoztam ilyen jól összerakott PHEV autóval.

Akkumulátorról (szerényen) indulva – hacsak nem sportba tesszük, amely azonnal beindítja a benzinmotort – az 50e elképesztő lopakodással siklik akár 70 kilin keresztül, mielőtt a jó belső égés átveszi felette az uralmat, ami valljuk be zene füleinknek. Környezetvédelem ide vagy oda – nem az elektromos autók fogják megváltani a világot –, kár ezekért a jó motorokért.

Érdemes kipróbálni sport módban egy állórajtot. Valami elképesztő nyomatékkal indul meg az autó, én meg süppedek bele az ülésbe, amíg a 8 fokozatú automata steptronic sport váltó el nem vált. Ezt belülről átélni is nagy élmény, de kívülről látni is az, ahogy a kocsi elhúz előlünk. Baromira menő.

Csomagtér

Na szóval, kívülről hibátlan körben, mindenhol. Ami nagyon tetszett még (tudom, hogy csak parasztvakítás, de akkor is) az a Welcome Light Carpet, amely egy grafikát vetít a talajra az X5 mellett, amikor az ajtókat kinyitják, meg még a hátsó csomagtartó ajtó. Természetesen elektromos nyitású ez az ajtó is, meg elvileg, ha a lábamat jól lóbálom alatta, a megfelelő sebességgel, jó irányból lendítek, rúgok, lóbálok, valamint, ha a csillagok állása is éppen megfelelő, akkor arra is kinyílik. Ehhez azért kell némi türelem, meg egyensúlyérzék, mert elég sokáig kell egy lábon állva próbálkozni. Mondjuk nagy élmény, mikor sikerül.

Na de ha kinyílt az ajtó felfelé, akkor az alsó részét is lehet külön, elektromosan nyitni, és van ott még egy gomb, amivel az egész autó magasságát le lehet süllyeszteni, hogy a cuccokat ne kelljen olyan magasra emelni a bepakoláshoz. Nagyon menő. Amúgy a csomagtere 500–1720 literes, attól függően, hogy mit hogyan döntünk, hajtogatunk.

Továbbfejlesztett motorok

Ezt most ide bemásolom, mert egy ilyen rövid teszt alatt én hogyan is tapasztalhatnám meg ezeket a dolgokat:

A benzinmotor

A TwinPower Turbo technológiával ellátott, továbbfejlesztett 3,0 literes soros hatos motor legújabb inkarnációja a hatékony Miller égési ciklust használja, amely lerövidíti a szívószelepek nyitvatartási idejét. A 313 lóerős hatos emellett áttervezett égéstereket és szívónyílásokat, új kettős (közvetlen és port) befecskendező rendszert, valamint integrált kipufogócsonkkal ellátott hengerfejet is kapott. A VANOS változtatható vezérműtengely időzítése most elektromosan működik.

Az elektromos motor

A motor energiáját a padló alá szerelt ötödik generációs nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátorból nyeri. Az akkumulátor 25,7 kWh felhasználható energiát képes tárolni, ami közel 25 százalékos növekedést jelent az előző generációhoz képest. Az új kombinált töltőegység támogatja az egyfázisú és háromfázisú töltést is, megduplázva a maximális váltakozó áramú töltési sebességet, 7,4 kW-ra.

Én ugyan nem töltöttem, de azt olvastam, hogy a tényleges töltési idő és a gyári adatok azért nem teljesen fedik egymást. Állítólag „éjszakai töltéssel a garázsom szabványos 110 voltos aljzatával – körülbelül 18 órát vesz igénybe a teljes újratöltés 1-es szintű töltővel, ami a műszer kijelzőjén 70 km-es hatótávot jelent.”

Az 50e-hez alapfelszereltség az összkerékhajtás és az adaptív kéttengelyes légrugózás, automatikus önbeállással. A rendszer egy elektromos hajtású kompresszort használ nyomástartállyal az optimális menetmagasság fenntartásához a sebességtől és a szállított terheléstől függetlenül. A menetmagasság 140 km/h feletti sebességnél automatikusan 10 milliméterrel csökken. Ezt a szöveget is loptam, mert ezt ilyen tudományosan nem tudtam volna megfogalmazni. Én csak azt tapasztaltam, hogy belül van egy kapcsoló, amivel az autó magasságát le-fel tudom állítgatni a sebességhez és a terepviszonyokhoz igazítva.

Belső tér és felszereltség

A BMW X5 xDrive 50e belülről is full luxus és csodaszép. Nem is lehet szinte semmibe sem belekötni. Minden bőr, faberakás, alcantara, kristálygomb, sehol kopogós műanyag vagy zongoralakk. Tényleg prémium minőség.
Az első ülések mindenhogy elektromosan állíthatók, deréktámasz, combtámasz is van, és még az oldaltartást is tudjuk szűkebbre venni. Ha akarom olyan, mintha egy satuban ülnék. Így hát remekül tart a kanyarokban, és két üléspozíció mindkét oldalon eltárolható. Az ülések fűthetők, szellőztethetők és masszásfunkcióval is ellátottak. Mi kell még?

A kormány állítása is elektromos, gyönyörűen kidolgozott fűthető bőr multikormány. Mögötte van a teljesen digitális ívelt kijelző, amely 12,3 colos és teljesen személyre szabható, a középkonzolon pedig egy 14,9 colos vezérlőkijelző van, amin vannak fizikai gombok is, de a különböző funkciók érintéssel és hangvezérléssel is irányíthatók. Sőt pl. hangerőt lehet úgy is változtatni, hogy az ujjammal karikákat írok le a kijelző előtt. Ez is nagyon tetszett, rendkívül hiánypótló funkció.

De ha már hangerő, akkor említsük meg, hogy az autóban Bowers & Wilkins térhatású hangrendszer volt, amely gyémántkupolás magassugárzókkal rendelkezik, a hangszórók kivitelezése is gyönyörű, este világít és elképesztően szépen szól. Nos ez egy igen drága játékszer, mert opcionálisan rendelhető a kocsiba értesüléseim szerint kb 2 milliós felárért. Luxus szempontjából hibátlan volt a tesztautó, ha pénz nem számít, egy lakás árát el lehet költeni simán.

Volt még a kocsiban nyitható panorámatető, négyzónás klíma, rengeteg csatlakozó, akusztikus üveg, belső hangulatvilágítás 15 féle választható színben, Apple CarPlay és Android Auto, vezeték nélküli töltőpad, 5G Wi-Fi hotspot, soft close ajtók, fűthető első kartámasz, mindenféle kamera és radar, amik megkönnyítik a tolatást, parkolást. De ha ez nem elég, automata parkoló is van benne, és megcsinálja helyettünk. A vezetéstámogató és biztonsági rendszerekről pedig nem nyitnék külön fejezetet, mert lehet egyszerűbb lenne leírni, hogy mi nincs benne.

Vezetési élmény

Amikor beültem a kocsiba, kb egy órát töltöttem csak azzal, hogy végignéztem minden opciót, és végignyomkodtam minden gombot. Összesen 2250 kilométer volt az egész autóban, igen megtisztelő, hogy szinte elsőnek kaptam meg tesztelésre az országban. Isten tartsa meg jó szokásukat.

Vezetni nagyszerű élmény volt, és bármekkora méretekkel is rendelkezik, nem volt benne semmi para. Persze, amikor a belvárosban a szűk, egyirányú utcácskákban lavíroztam a belógó parkoló autók között, akkor azért nem voltam annyira virgonc, de szerintem, ha pár napig nálam lett volna, akkor simán megszokom a méreteit. Mondjuk a bolt előtt inkább a szellősebb hátsó részen kerestem vele helyet, hogy még ki is tudjak belőle szállni, és legfőképp, hogy ne nyissák rám az ajtót.

Mivel a hátsó tengelye is kormányzott, így nagyságához képest egészen fordulékony. Szerintem kisebb helyen meg tudtam vele fordulni, mint az én 120d-mel. A vezetésbe nem nagyon akar beleszólni, nem hisztis, nem erőszakos. A sávváltásnál díjazza az indexet, anélkül kicsit birkózni kell a kormánnyal, de amúgy a többit diszkréten csinálja.

A BMW X5 xDrive 50e megjelenése igen tekintélyt parancsoló, nem nagyon kellett könyörögni, hogy beengedjenek, vagy lehúzódjanak előlem. Szerintem ezért sem használják a BMW-sek az indexet, mert ezzel az autóval bőven elég volt a ráutaló magatartás is, és mindenki értett a szép szóból.

Sajnos a tesztidő rettenetesen gyorsan eltelt, úgyhogy csak egy hétfő délutántól kedd estig tartó élményvezetést tudtam abszolválni. Külön minden utamat gondosan megtervezve, nehogy kifussak a kvótából. De így is élmény volt tényleg. Ez egy abszolút csúcskategóriás luxusterepjáró.

Kedvezmények

Figyelembe véve a plug-in hibridek esetében elérhető alacsonyabb adókat, ez az elektromos BMW még vonzóbb választássá válhat ebben a szegmensben. Mondjuk ott egye meg a fene az egészet, ha azért veszi meg vki ezt a kb 50 milliós autót, mert kap rá valamennyi állami támogatást, meg ingyen parkolást.

Valahol azért fura, hogy a kicsi, 4 literrel elketyegő hibrid autóknak nem jár a zöld rendszám, de egy ilyen batár nagy monstrum luxuscsoda meg megkapja a mindenféle kedvezményeket. Őszintén, kezeket fel, ki az, aki ilyen autót vesz, és tényleg lelkiismeretesen töltögeti otthon, óvatoskodva, hogy minél környezetbarátabban járjon vele? Azt gondolom, hogy ez nem az a kategória. De itt csak a jogszabályokkal van gond, a bömbi maga hibátlan.

BMW X5 xDrive 50e adatok

Ár

BMW X5 xDrive 50e alapára: 37 700 000 Ft.

Műszaki adatok
  • Hosszúság: 4935 mm;
  • Szélesség: 2004 mm;
  • Magassága: 1755 mm;
  • Csomagtér: 500-1720 liter;
  • Hasmagasság: 2140 mm;
  • Tömege: 2495 kg;
  • Motor rendszerteljesítménye: 3.0 liter hibrid, 489 LE, 700 Nm;
  • Váltó: 8 fokozatú steptronic automata váltó;
  • Elektromos hatótáv (gyári adat) 94-110 km;
  • Akku kapacitása: 25,7 kWh;
  • Gyorsulás 0-100 km: 4,8 mp;
  • Fordulókör: 12,6 méter.

Fotó: RAYBIRG

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük