loader image
HondaSportÚjdonságok

Az új Civic Type R – a vezetési élményért

Megérkezett az új Civic Type R. Egy olyan évben, amely több szempontból is fontos a Honda számára. Egyrészt 50 éves a világszerte ismert, ikonikus Honda Civic. Másrészt 25. születésnapját ünnepli a típus teljesítményorientált átirata, a Civic Type R. 

Az új Civic Type R

Az új, 2023 első negyedévében érkező Type R megalkotásakor arra törekedtek, hogy minden eddiginél átütőbb vezetési élményt nyújtson, ugyanakkor megőrizze az elődmodellek legjobb tulajdonságait.

A mérnökcsapatot ezúttal is a motorsportok iránti szenvedély hajtotta. Ennek bizonyítéka, hogy az új modell megdöntötte az elsőkerék-hajtásúak körrekordját a suzukai versenypályán. Hogy az újonc minden szempontból tökéletes legyen, a legapróbb részleteket is aprólékosan kidolgozták. Fokozták például kocsitest aerodinamikai hatékonyságát, kifinomultabbá tették a hajtásláncot és számos kis tömegű alkatrészt alkalmaztak. Így még közvetlenebbé és erőteljesebbé válhatott a kultikus ferdehátú.

Erőteljes, aerodinamikailag hatékony formaterv

Az „Ultimate Sports 2.0″ modell-koncepció alapján kifejlesztett új Type R alapja a nemrég bemutatott karcsú és sportos Honda Civic e:HEV. A sportosabb megjelenés fokozása és a vezetési élmény növelése érdekében a vadonatúj Type R látványosan alacsonyabb és szélesebb kiállású. A zömök formát a szélesedő kerékjárati ívek fokozzák, mely alatt könnyű, 19”-os, matt fekete színű könnyűfém felnin egyedi Michelin Pilot Sport 4S abroncsok vannak.

A fejlesztés során az „Ultimate Sports Design” koncepciója szerint dolgoztak, melynek célja egy nagyteljesítményű, orrmotoros, elsőkerék-hajtású autó megépítése. A külső megjelenés, a formaterv most is az egységesség érzetét sugározza, olyan letisztult részletekkel, mint az első és hátsó lökhárítók, valamint olyan gyönyörűen integrált dizájnelemekkel, mint a hátsó ajtók és sárvédők, amelyeket kizárólag a Type R számára fejlesztettek ki, amelyekkel jobb aerodinamikai előnyöket biztosítanak.

A hatalmas hűtőrács a lehető legtöbb menetszelet tereli a motortérbe, a motorháztetőre pedig légbeömlő került, hogy optimális legyen a légáramlás ereje és iránya az orr-rész körül.

Az első kerék mögött elhelyezett küszöbszpoiler és a padlólemezzel egységbe kovácsolt, új, nagyobb diffúzor jelentősen növeli leszorítóerőt. Mivel a különféle részegységek együttesen szabályozzák a levegő áramlását, valóban kimagasló az aerodinamikailag hatékonyság.

A drámai hatású, új hátsó szárny kialakítása tovább növeli a leszorítóerőt és a légellenállás leszorítása (csökkentése) érdekében hátrafelé döntötték. Az alacsonyabbra helyezett hátsó idomot új alumíniumöntvényből készült konzollal rögzítették, ami szélesebb, mint az előző modellé, de kiemeli a karcsú új tetővonalat és a szélesebb megjelenést biztosít.

A Honda Type R-rajongók által tisztelt történelmi hagyományokkal rendelkező Championship White szín mellett Rallye Red, valamint Racing Blue Pearl, Crystal Black és Sonic Grey színek is szerepelnek a fényezések választékában.

Átütő élmény az utastérben is

Akárcsak a korábbi modellek, az új Civic Type R is arra született, hogy maximális élvezetet nyújtson. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy a pilóta minden idegszálával a vezetésre összpontosíthasson. Emellett természetesen kényelmét, használati értékét és kifinomultságát illetően is elsőrangú az új generáció. Természetesen az érzelmekre is hat, különösképp, hogy a Type R-piros díszítőelemek sem hiányoznak a repertoárból.

A hangsúly a jármű precíz irányításán van, ezért a vezető ülése valamelyest alacsonyabbra került. Látómezeje – az alacsonyabb motorháztetőnek köszönhetően – nagyobb lett. A holtteret minimalizálták és a tükröződő felületek számát is csökkentették. A kis tömegű első ülések szarvasbőrhatású kárpitozása segít a test megtartásában. Ezáltal még kényelmesebb az autó, és utcán, valamint versenypályán is könnyebb irányítani.

A vezető előre programozott menetüzemmódok közül választhat. A beállítások a motorkarakterisztikára, a kormányzásra, a felfüggesztésre és a motorhangra is hatással vannak. A Comfort, Sport és +R üzemmód mellett úgynevezett Individual Mode (egyéni mód) is aktiválható. Utóbbinál a vezető maga állíthatja be a paramétereket.

A Honda LogR névre keresztelt eszköz jelentősen tovább fejlesztett változatban kerül a Type R-be. A fedélzeti számítógép és a szenzorok adatait átadja a dedikált okostelefon-alkalmazásnak. Ezáltal a pilóta menet közben nyomon követheti az autó viselkedését és saját teljesítményét. A rendszer nemcsak köridőmérésre alkalmas, hanem a – a vezetői tudás fejlődése és a rövidebb köridők érdekében – a pilóta teljesítményét is pontozza. Sőt, 3D-s grafikonnal mutatja, hogy mekkora kanyarsebesség érhető el, illetve mennyire tapadnak az abroncsok.

Teljesítményorientált fejlesztések

A Civic Type R-t többek között erős, közvetlen, nagy fordulatszámra pörgethető motorja miatt kedvelik a tulajdonosok. A 2017-es modell leszármazottjának tekinthető, új nemzedék szintén magáénak tudhatja ezeket a tulajdonságokat, de minden felmenőjénél gyorsabb, biztonságosabb és élvezetesebb.

Ez egyebek mellett az áttervezett, kisebb házba kerülő turbófeltöltő számlájára írható, ami a több lapátnak, az optimalizált formának és a megnövelt levegőáramlásnak hála még több oxigént biztosít az égési folyamathoz. Ezt bizonyítja, hogy ez a valaha volt legerősebb Type R-be szerelt, turbófeltöltésű VTEC motor.

Ugyancsak tovább fejlesztették a nagy hatékonyságú kipufogórendszert, így javult a súly/lóerő arány, nőtt a forgatónyomaték és a végsebesség. Úgy általában a 2023-as Civic erőforrása az egyik legjobb literteljesítményű motor a kategóriában.

Rendkívül pontos és könnyen kezelhető a – tovább tökéletesített – hatfokozatú manuális váltó is, amely rajongók ezreit kötötte a márkához és a típushoz az elmúlt években. A visszakapcsolásokat segítő, automatikusan „gázfröccsöt adó” fordulatszám-szabályozó rendszer szintén kifinomultabbá vált. Maga a váltókar pedig erősebb, merevebb lett és még pontosabban megmunkált kulisszát kapott, hogy tényleg ultra precíz legyen.

Átdolgozták a kétrészes tárcsákra épülő Brembo fékrendszert is, így még nagyobb és könnyebben adagolható a fékerő. Az új hűtőradiátor révén gyorsabb a motor hőleadása, ezáltal kemény terhelésnél is optimális teljesítményre számíthat a vezető. A kipufogórendszert is tökélyre csiszolták, még szebb lett a Civic Type R hangja, szorosabb lehet a kapcsolat a jármű és a tulajdonos között.

A vadonatúj Honda Civic Type R 2023-ban érkezik, az európai vásárlók az év első negyedévében vehetik át az első autókat.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük