loader image
TesztekToyota

Toyota Yaris Hybrid – a tökéletes városi cirkáló

Kisebb szünet után újabb tesztautókat vizsgálhatok meg közelebbről, mégpedig a Toyota közreműködésével. Az első kocsi, amit kaptam az új Yaris Hybrid volt.

Toyota Yaris Hybrid

Mikor megkaptam, az első, ami feltűnt, hogy milyen kis pofás lett kívülről. Ez már bizony a 4. generációs Yaris, a harmadik óta pedig majdnem 9 évet kellett várni a ráncfelvarrásra, de megérte. Elhagyták a kerek, íves, lágy formát és egy sokkal határozottabb, kevésbé csajos, kifejezetten sportot autót alkottak. Nem is értem mit csináltak eddig a cégnél a tervezők?

Ha nem tudnám, hogy összességében csak 116 lóerős motor dübörög benne, akkor azt mondanám ránézésre elmenne egy rally autónak is. Az elöl-hátul kiszélesedő kerékjáratok nagyon jól néznek ki, a kerekek az autó négy sarkára kerültek, így elég stabilan lehet kanyarogni vele. Összességében öt centivel szélesebb, eggyel alacsonyabb és fél centivel rövidebb elődjénél.

Első benyomás

Ahogy ránézünk szemből rögtön a drasztikus légbeömlő nyílás ragadja meg a tekintetet. Hozzá a húzott szemek, amelyek körbe ledesek, a tető ívei és a két tónusú fényezés eléggé feltűnővé teszik az autót. Hátulról is vagány, a hátsó lámpa elegáns megoldással fut végig a szpoileren.

Lehet a 17 colos, peres gumi kicsit erős választás volt erre a kis autóra, pláne ezeken a városi utakon, de azt azért el kell ismerni, hogy elég jól mutat rajta. Én nem tudok megszólni érte senkit, egy kocsinál igenis fontos a külső, meg az ezzel járó irigykedő pillantások.

Az autóhoz közeledve először az intelligens kulccsal, majd a nagyra nyitható első ajtóval találkozunk. Tényleg olyan nagyra nyitható, hogy bármekkora felnőtt ember könnyedén be tud ülni, cserébe viszont a hátsó ajtó olyan kicsi, hogy max 16-os karikát tennék rá, ebből kifolyólag a hátsó üléssort inkább csak gyerekeknek javasolnám.

Az ajtókat belülről nagyon meg akarták dizájnolni, de itt „a kevesebb néha több” elv jobban érvényesült volna. Az ajtókilincs egyszerűen annyira beleolvad a mindenbe, hogy totál nem esik kézre, és minden egyes alkalommal keresni kell, de legalább jól néz ki.

Utastér

Belül, ami rögtön feltűnik az a rengeteg fekete. Fekete a műszerfal, az üléskárpit, az ajtókárpit, de még a tetőkárpit is és sötétített a hátsó szélvédő. Minden. Bevallom picit nyomasztó, vajon a tervezők amikor végeztek a külsővel megint szabira mentek? Nem hiszem el, hogy ne lehetett volna kitalálni ennél kreatívabb belsőt. És emiatt elég zavaró, hogy nincs hátsó világítás, és a sok fekete szín miatt este konkrétan semmit nem lehet látni a hátsó ülésen. Amúgy a műszerfal íve és elrendezése, a sok kis tároló eléggé egyben van és olyan átgondolt benyomást kelt.

Ami megdöbbentő ebben a kis autóban, hogy nagyokat megszégyenítő felszereltsége van. Minden van benne. Ez egy Premium edition kiadás volt, ami így ebben a formában már nem kapható a piacon, de ennek a más névre keresztelt és szintén fullosan felszerelt megfelelője is igen jól el van eresztve minden földi jóval (selection style).

A kormány és az ülés az eddigiekkel ellentétben a 4. generációs Yarisban elképesztően jól pozícionálható. Korábban volt rá panasz, de ezt most csodálatosan megoldották. A sportülések elöl kényelmesek, jól tartanak és fűthetőek, hátul 60:40 arányban dönthetőek.

A multikormányról vezérelhető az audiorendszer, az adaptív tempomat, a műszerfalon lévő információs kijelző, és pár vezetéstámogató funkció.

Kijelzők

Ebben a kicsi autóban meglepő módon van head up display is, amit eddig ilyen kis kategóriában még nem tapasztaltam. Ezen kívül tele van még egy csomó okos dologgal, mint pl a Car Play, vagy Android Auto, így a telefonunkat egyszerűen tudjuk tükrözni a 7 colos központi kijelzőre és az indukciós telefontöltő is egy kényelmes megoldás.

A központi kijelző menürendszere nem bonyolult és köszönet érte a Toyotának vannak rajta manuális gombok is, mint ahogy a klímát is valódi gombokkal tudjuk vezérelni. Tény, hogy a nyomógombok elég picikre sikerültek egy termetesebb embernek lehet már nem olyan egyszerű nyomkodni őket, de legalább vannak, úgyhogy halleluja. A JBL hangzás is eléggé odateszi magát.

A központi kijelző grafikája olyan közepes, nem túl szép, de a célnak megfelel. A navigációt bevallom nem teszteltem, a car play mindent vitt…. viszont a tolatókamera képét kiteszi a kijelzőre. Ez azért nagyon hasznos, mert a C oszlop olyan vastag, hogy hátrafelé semmit sem lehet kilátni a kocsiból, viszont a kamera a segédvonalakkal teljesen jól használható. Szenzor nincs benne úgyhogy csipogni nem csipog, legalábbis ez nem.

Biztonság

Csipog viszont más, ha kell, ha nem. Japán autóhoz méltó módon kelti a Yaris is a pánikot csipogással, sípolással, rezgéssel, ellenkormányzással, villogással. Komoly munkát tettem bele abba, hogy legalább a sávelhagyásra figyelmeztető csipogást kiszedjem belőle, de a beállításoknál nem jöttem rá hogyan kell, használati kézikönyv meg nem volt a kocsiban. Gyakorlatias és rutinos vezetőként igen nehéz összebarátkozni ezzel a segítő szándékú, ám hiperérzékenyen működő majrézással.

De ezen kívül viszont tele van pakolva az autó hasznos dolgokkal is, mint például:

  • Ütközésmegelőző rendszer gyalogos és kerékpáros felismeréssel
  • Jelzőtábla-felismerő rendszer
  • Automatikus fényszóróállítás
  • Blokkolásgátló elektronikus fékerőelosztóval
  • Vészfék világítás
  • Vezető éberség figyelmeztető
  • Guminyomás-figyelmeztetés
  • Járműstabilitás-vezérlő
  • Hegymenet asszisztens
  • Sávkövető asszisztens
  • Automata sebességhatároló
  • Intelligens Adaptív Sebességtartó automatika
  • Nyomógombos motorindítás
  • Automatikus távolságifényszóró bekapcsolás (ez nekem néha elég random működött)
  • Ostorcsapás sérülés elleni védelem az első fejtámlákban
  • Automatikusan behajtható külső tükrök

Motor(ok)

Ami a motort illeti összesen 3 van benne. Van egy a 92 lóerős benzinmotor, egy 80 lóerős villanymotor, valamint még egy villanymotor, ami az áramtermelésért és a benzinmotor észrevétlen beindításáért felel. Összességében 116 lóerős, 120 Nm nyomatékú, 1.5-ös, 3 hengeres. 0-ról 100-ra 9,7 másodperc alatt tudunk felgyorsítani, a végsebessége 175 km/h.

A fokozatmentes automata e-CVT váltó teszi a dolgát a megszokott minimális gondolkodási idővel. Van rajta egy B mód, ami akkor jön jól, ha fokozott motorfékezést, illetve erősebb energiavisszatermelést szeretnénk elérni. A középkonzolon lévő üzemmódválasztó gombbal a Normal, Eco és Sport módok között váltogathatunk.

A 3 henger bizonyos sebesség felett már eléggé visít, de ezt az autót nem autópályára találták ki. Ennek az autónak a lételeme a város, ott érzi jól magát és olyan fogyasztást produkál, hogy leesett az állam. 2x is voltam vele vidéken, autópályán és 5,5 liter körül fogyasztott, mert siettem. Amikor visszaértem a városba és beálltam a véget nem érő dugóba a fogyasztás lement 4,8-ra, de kollégák hosszabb városi használat után 4 liter körüli értékekről is beszámoltak. Döbbenet, hogy van olyan autó, ami az én nehéz jobb lábam alatt 5 liter alatti fogyasztást produkál. Itt szerettem bele.

Ezek után azzal kezdtem kísérletezni, hogy meddig lehet csak villanymotorral közlekedni a városban. A dugóban araszolást egy az egyben elektromos motorral teszi, de ha egyenletesen, nem hirtelen gyorsítunk és csak úgy hömpölygünk a forgalommal együtt, akkor akár 80-100-ig is tud csak villanymotorral üzemelni, mondjuk ehhez nagyon oda kellett figyelni magamra.

Összegzés

Ha belegondolok, olcsóbb ezzel az autóval járni, mint egy olyan teljesen elektromos autóval, amit töltőkutaknál töltünk. Sőt az ára is fele az elektromos autóknak és még jól is néz ki. Számomra nem kérdés, hogy ha választani kellene, akkor a Yaris hybridet választanám.

Nem csoda, hogy 2× is volt év autója, egyszer 2000-ben és idén, 2021-ben ismét az év autójának választották. Nem véletlen, nagyon össze van rakva, külsőleg izgalmas, belül fullos, ráadásul a töréstesztje is 5 csillagos. A kezdetek óta több, mint 4 millió darabot adtak el belőle, ami hűen tükrözi az autó népszerűségét.

Ennek a szépséges Yarisnak van egy GR változata is, ami a maga 261 lóerős motorjával egy igazi szörnyeteg. Januárban tesztelem, már alig várom, előre tudom, hogy bele fogok szeretni.

Toyota Yaris Hybrid technikai adatok

  • Hengerűrtartalom: 1490 cm³
  • Teljesítmény: 116 LE
  • Nyomaték: 120 Nm
  • Gyorsulás 100 km/h-ra: 9,7 s
  • Végsebesség: 175 km/h
  • Gyári vegyes fogyasztás: 3,8-4,9l /100km
  • Méretei: hossz/szél/mag: 3940/1745/1470 mm
  • Csomagtartó: 286-947 l

Yaris Hybrid árak

  • Alapmodell listaára: 5 060 000 Ft
  • Tesztautó,Premium edition felszereltséggel: 7 785 000 Ft (már nem kapható)
  • Selection Style felszereltséggel: 7 605 000 Ft

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük