loader image
FordHírekZöld

Ford: agávé mint alapanyag?

A Ford Motor Company bejelentette, hogy a világ legkelendőbb tequilájának gyártójával, a Jose Cuervo® vállalattal közösen fejleszt ki egy fenntartható, kis tömegű anyagot, amit teljes járműkínálatában felhasznál majd. Az új anyag alapja az agávé, tehát együttműködés révén az agávéval bővül az autógyár környezettudatos alapanyagainak portfóliója.

Az agavé, mint a tequila- és autógyártás közös pontja

A Ford Motor Company együttműködésre lépett a Jose Cuervo® vállalattal, hogy felfedjék a tequila-gyártás melléktermékeként keletkező agávérostok hasznosításában rejlő lehetőségeket, és olyan, még inkább fenntartható bio-műanyagot fejlesszenek ki, amely felhasználható a Ford járműveihez.

A Ford és a Jose Cuervo jelenleg egy bio-műanyagot vizsgál, hogy alkalmas-e az autók külső és belső alkatrészei, például a vezetékkötegek, a fűtés-, szellőzés- és klímarendszerek vagy a tárolórekeszek gyártásához. Az első vizsgálati eredmények alapján elmondható, hogy a tartós és mutatós anyagban komoly lehetőségek rejlenek. Egy újabb fenntartható alapanyag sikeres kifejlesztése csökkenthetné az alkatrészek tömegét, mérsékelve ezzel az üzemanyag-fogyasztást; emellett az új anyaggal kiválthatók lennének a petrolkémiai alapanyagok, ami tovább csökkentené a járművek környezeti terhelését.

Agávé
Agávé a járműgyártásban? A rostokból bio-műanyag készülhet.

„A Fordnál eltökélt célunk környezeti terhelésünk csökkentése,” nyilatkozta Debbie Mielewski, a Ford fenntarthatósági kutatási részlegének műszaki vezetője. „A fenntarthatóság szemléletének éllovasaként új technológiákat fejlesztünk ki, amelyekkel hatékonyabban hasznosíthatók a hulladékok és a rostok, s ezáltal csökkenthetjük a petrolkémiai alapanyagok felhasználását, valamint az alkatrészek tömegét is, ami jótékony hatással lehet autóink üzemanyag-fogyasztására.”

Az agávé hasznosítása

Az agávénövény teljes kifejlődéséhez minimum hét év szükséges. Betakarítása után a növény középső részét megpörkölik, majd megőrlik, és kipréselik a levét, amit aztán lepárolnak. A Jose Cuervo a feldolgozás után visszamaradt növényi rostokat komposztként használja fel ültetvényein, a maradékból pedig helyi iparművészek készítenek különféle kézműves termékeket, például agávé-papírt.

Most azonban – a Jose Cuervo magasabb szintű fenntarthatósági elkötelezettségének megfelelően – a tequila-gyártó egyesíti erőit az autógyártóval, hogy kidolgozzák a hulladéknak számító rostok hasznosításának új módszerét.

„A Jose Cuervo büszke arra, hogy a Forddal közösen tökéletesíthetjük agávé-fenntarthatósági tervünket,” mondta el Sonia Espinola tequilera-mester, a Cuervo Alapítvány igazgatója. „Ma már mi vagyunk a világ legnépszerűbb tequilájának gyártói, ám korábban, egy apró családi vállalkozásként el sem tudtuk volna képzelni, hogy az általunk gondozott néhány száz agávénövényből egyszer több millió tövet számláló ültetvény lesz. Ez az együttműködés közelebb hoz egymáshoz két kiváló vállalatot, hogy közös erővel innovatív, környezettudatos anyagokat fejleszthessünk ki.”

Agávérost
Az agávé a tequilagyártás alapja, a hulladéknak számító agávérost új szerepben

Akárcsak a Ford Motor Company, a Jose Cuervo is olyan vállalat, amelyet egy család birtokol és irányít. Az 1795-ben alapított cég már több mint 220 éve változatlan szakértelemmel készíti a tequilát, méghozzá mindig ugyanazon recept alapján, ami generációról generációra öröklődik.

Bio-alapanyagok

A Jose Cuervo vállalattal való együttműködés a legfrissebb példája a Ford innovatív szemléletének, amelynek szellemében a márka bio-alapanyagokat gyárt és használ fel termékeiben. A Ford 2000-ben kezdett bele a járművekben alkalmazható fenntartható anyagok kutatásába. Mára az autógyár nyolc különféle, fenntartható forrásból származó anyagot használ autóiban: szójahabot, ricinusolajat, búzaszalmát, kenafrostot, cellulózt, fát, kókuszrostot és rizspelyvát.

Az ENSZ Környezetvédelmi Programja szerint a világon évente 5 milliárd tonna mezőgazdasági biomassza-hulladék termelődik, vagyis a mezőgazdasági melléktermékek bőséges – ám gyakran kihasználatlan – alapanyagforrást jelentenek. Ezek az anyagok viszonylag olcsók, és segítségükkel a gyártók fenntarthatóbb és könnyebb alkatrészeket készíthetnek.

A Fordnak már van némi tapasztalata az agávérostokkal kapcsolatban. Néhány évvel ezelőtt a vállalat megalkotta a szizálkenderből – egy különleges agávérostból – készített kesztyűtartó prototípusát. A jelenlegi projekt révén a Ford újabb lépéssel közelebb kerül a fenntartható forrásból származó anyagok felhasználásához.

Bio
A Fordnak van már tapasztalata a bio-műanyagban

„Egy átlagos autóban körülbelül 200 kilogramm műanyag található,” magyarázta el Mielewksi. „Most az a dolgunk, hogy megtaláljuk az ehhez hasonló ‘zöld’ alkatrészek felhasználási területeit, ezzel is tehermentesítve bolygónkat. Olyan munka ez, amire igazán büszke vagyok – már csak azért is, mert az eredménye sok más iparágra is komoly hatással lehet.”

A Ford 2000-ben kezdett bele a járművekben alkalmazható fenntartható anyagok kutatásába. Ma már az autógyár többféle bio-alapanyagot is felhasznál autóiban, és jelenleg is vizsgálja az olyan anyagok jövőbeli hasznosításának lehetőségeit, mint az alga, a paradicsomhéj vagy a széndioxid.

A petrolkémiai anyagok kiváltását célzó kutatás komoly segítséget jelent a Ford környezeti terhelésének csökkentésében és a szénkibocsátás mérséklésében, emellett pedig a járművek tömegcsökkentésében is, ami egyben a kőolaj-alapú üzemanyagok felhasználását is mérsékli.

A Ford többféle fenntartható anyagot is felhasznál:
  • A kenaf (más néven rostmályva) a gyapotfélék családjába tartozó trópusi növény; ebből készül a Ford Escape ajtóburkolatának párnázása
  • A REPREVE szövet reciklált műanyagpalackokból készül, és gyártásának köszönhetően eddig több mint 5 millióval kevesebb ilyen palack került a hulladéklerakókba. A Ford legutóbb az F-150 modellben használta fel a REPREVE szövetet
  • Elhasznált farmernadrágokból és pólókból származó pamutból készül a Ford járművek utastéri párnázása és hangszigetelése
  • Elhasznált műanyag szőnyegekből készül a Ford Escape, a Fusion, a Mustang és az F-150 hengerfej-burkolata
  • Reciklált műanyagpalackokból készül több modell – például a Ford Transit és a C-MAX – padlószőnyege és kerékjárat-burkolata
  • Elhasznált, reciklált gumiabroncsokból készülnek a tömítések
  • A Ford F-150 elektromos kábelkötegeinek műanyag szigetelését rizspelyva erősíti
  • Szója-alapú hab kerül az üléspárnákba, a háttámlákba és a fejtámlákba a Ford észak-amerikai modelljeiben
  • A Ford Flex tárolórekeszeit búzaszalma teszi szilárdabbá
  • Cellulóztartalmú farostok kerülnek a Lincoln MKX kartámaszaiba. Az iparágban először használnak ilyesmit az üvegszál-erősítésű műanyag kiváltására; az így készült részegységek súlya 10 százalékkal kevesebb, gyártásuk 30 százalékkal gyorsabb, emellett pedig csökkentik a szénkibocsátást
  • Az agávé következik…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük