loader image
SportTesztekToyota

Toyota GR Yaris – egyetlen hibája, hogy nem az enyém

Toyota GR Yaris, 1.6T, 261 LE, 360 Nm. Csak egy baja van, hogy nem az enyém. Nagyon vártam ezt az autót! Még annál is jobban. Amikortól megtudtam, hogy lesz, a tesztelés lázában égtem. Volt egy pillanat, amikor azt mondták, lehet mégsem jut el hozzám, mert szervizben van, de aztán jött a jó hír, hogy vihetem.

Toyota GR Yaris

GR Yaris. Egy fenevad. Egy méregzsák. Aki nem ért hozzá, annak ránézésre csak egy fehér Yaris, de aki tudja, hogy mit jelent az a két betűt rajta, az rögtön irigy és elismerő pillantásokkal nézegeti. Ezt több ízben átéltem piros lámpánál, benzinkúton, mosóban, forgalomban. Szem nem marad szárazon, ha tudod, hogy mit látsz.

GR Yaris 1.6 turbó, 3 hengeres, 261 lóerő, 360 Nm nyomaték, összkerékmeghajtású, 1280 kg. Egy matchbox óriási szívvel. Imádtam, akarom őt újra és újra!

Na de kezdjük az elején. A januárt senki szem szereti, elég álmosan indul az év, de én alig vártam már, hogy megkezdődjön és mehessek a Toyotához az autóért. Váltócserén esett át, így kérdéses volt, hogy elkészül-e, de azon a szép kedd reggelen ott állt előttem! A Toyotás Ádám és én köztem a következő párbeszéd zajlott le:

– Végre egy tisztességes autó manuális váltóval!
– Vigyázz, mert ez tényleg nagyon megy!

Aztán még beszélt volna, de én mondtam neki, hogy inkább hívjon fel, de én megyek, mert mindjárt vissza kell hoznom, és minden percét ki akarom élvezni. Ezt az autót mindenki csak 4 napra kapja, úgyhogy fel voltam készülve, hogy a következő 4 nap nagy részét a kocsiban fogom tölteni.

Külső

Kívülről nem hivalkodó, bár azért az eleje kifejezetten agresszív a hatalmas hűtőráccsal, a légbeömlő nyílásokkal, a ködlámpával, a húzott, ledes szemeivel. Gyönyörű. Oldalról 3 ajtós kivitel, és nagyon jól néznek ki a kiszélesedő kerékjáratok. Kell a hely a 18 colos, kovácsolt könnyűfém felnis kerekeknek, amik vörös féknyergekkel és brutálisan nagy féktárcsákkal vannak szerelve.

Az autó összesen 4 színben kapható, hófehérben, gyöngyház fehérben, feketében és pirosban. Hátulról hozza az alap Yaris jegyeit, eltekintve tetőspoilertől, a dupla kipufogótól és a diffuzortól és a több helyen is megjelenő GR felirattól. Bár szerintem ezektől nem lehet eltekinteni.

A jámborabb városi Yarisnál 5,5 centivel hosszabb, 6 centivel szélesebb és 4 centivel alacsonyabb.

A 174 literes csomagtartó nem nagy, de kit érdekel? Mondjuk a hátsó ülés háttámlái lehajthatók, ha ez számít valakinek. A csomagtartó padlója alatt csak defektjavító szettnek van hely, illetve a jobb súlyelosztás miatt itt van az autó 12 voltos akkumulátora is.

3 ajtós az autó, ezért az ajtónyílás jó nagy, könnyű beszállni, legalábbis előre. Bár 4 üléses, de azért nem egy családi autó. Elöl viszont kényelmes. Piros cérnával varrt sportülések vannak benne, amik elképesztően jól tartanak, pont úgy, mint maga az autó a kanyarokban.

Beltér

Belül nem sokat változott a dizájn a szelíd Yarishoz képest, de hát ezt az autót nem is a dizájn miatt szeretjük. Mondjuk az alumínium pedálsor eléggé helyre teszi a vezetőt mikor beszáll, rögtön tudja hol van.

Az anyaghasználata jó, a szintén piros cérnával varrott bőr multikormány kicsit keményebb, de ez kell is, hogy érezzük az autót, mikor nagy sebességgel megyünk. A kormány mögött analóg műszerek vannak (fordulatszámmérő, hűtővíz- és a sebességmérő) és van egy pici digitális kijelző is, ami a kormányról vezérelhető és olyan dolgokat lehet innen megtudni, mint a turbónyomás, guminyomás, nyomatékelosztás, és egyéb vezetéstámogató funkciók, mint például a sávelhagyásra figyelmeztetés, amit a start-stop funkcióval együtt a motor beindítása után azonnal kikapcsolunk.

Van benne egy 8 colos központi kijelző is, amire tudjuk tükrözni a telefonunkat és a hátsó tolatókamera kerül rá kivetítésre, nem épp HD minőségben.

A központi kijelző alatt van egy kis tároló, amin parkoláskor tárolhatjuk a telefonunkat, egyéb helyzetbe egy pillanat alatt lerepül róla. Alatta van a két zónás klíma, melyet szerencsére manuálisan tudunk vezérelni. És itt jön a lényeg, ezalatt van egy gomb, amivel a különböző üzemmódok közül tudunk választani.

Vezetési élmény

Normál üzemmódban a nyomatékelosztás 60-40% első és hátsó kerekek között, track üzemmódban 50-50% és sport módban 30-70%, ami már egy sokkal játékosabb mód egy kanyargós úton. Ennek kipróbálására rögtön ki is látogattunk a méltán közkedvelt Bajna-Héreg útvonalra, ahol is tök jó minőségű úton, minimális forgalom mellett egy kicsit megőrültünk vele.

A kocsi valami elképesztő. Egyrészt nagyon megy. Olyan hangja van (belülről), hogy az ember rögtön beleszerelmesedik, és amikor visszapakolom a manuális váltót és odalépek neki, olyan gyorsulása van, hogy nem tudtam csak vigyorogni.

Rendesen beleprésel az ülésbe, az a 360 nm nyomaték az valami brutál, ráadásul egész magas fordulatszámon adja le a csúcsnyomatékát, de akár még 7000-nél is húz. Félelmetes az úttartása, iszonyú stabil a kanyarokban.

A 261 ló ott dolgozik mind alattunk, és egy kicsit az összes őrült, mert 0-100 km/h-ra 5,2 mp alatt gyorsul. Alaposan ki van könnyítve a karosszéria. Az ajtók, a motorháztető és a csomagtartó könnyű alumíniumból készült, míg a tető karbon kompozit alapú, így lesz belőle összesen 1280 kg, amit a kocsiban rejlő vadállati erők könnyedén mozgatnak. Végsebessége 230 km/h, ami elektronikusan leszabályozott.

A 6 fokozatú manuális váltó mellett van még egy IMT gomb is, ami a váltásnál egy gázfröccsöt ad, így a fordulatszám nem esik le. Ez is egy izgalmas játszómód, bár én szeretem kihasználni a motorfék áldásos erejét.

Tesztelés

A váltót most cserélték a kocsiban, az egyes és a kettes kicsit fura hangot adott ki, kicsit talán kattant is, de attól felfelé tökéletes és pontos volt. Az autó fél éves volt, mikor hozzám került és már több, mint 26 000 kilométer volt benne. És persze tegyük hozzá, hogy mivel eddig csak újságírók használták az kb egy hármas szorzó, mert itt 4 naponta akarja mindenki kitaposni a belét a kocsinak, akarom mondani, mindenki élményautózik és megnézi, hogy mit tud a kis méregzsák. Mondjuk a kocsi ügyes, és fel van készülve a sok lelkes autóversenyzőre. Indításnál ugyanis rögtön kiírja, hogy addig, amíg nem melegszik fel a motor kellőképpen, próbáljon meg mindenki némi önmérsékletet tanúsítani, és majd csak utána taposni tövig a gázpedált.

Amikor vezettem, elkapott valamiféle boldog szentimentalizmus. Olyan nem releváns gondolatok jelentek meg a fejemben, hogy GR Yarist mindenkinek, mert ez egy akkora élmény, hogy ezt mindenkinek ki kell próbálnia. Aztán mikor keresztbe kasul bejártuk vele a Pilist, az ottani kanyargások közepette ráébredtem, hogy ez egy veszélyes gondolat volt. Annyi hülye van az utakon, ez az autó egyszerűen nem való mindenkinek. Ezt az autót meg kell tanulni vezetni, tudni kell kontrollálni, megzabolázni a lovakat, mert ez tényleg nagyon megy. Minden hülye tudja nyomni a gázt, aztán meg nagyon könnyű felcsavarodni a fára. Ez az autó játékszer, de haladóknak.

Számok

A GR Yaris ezzel az egyféle 1,6 literes, turbós, 360 nm nyomatékú, 261 lóerős benzinmotorral kapható csak. Ez viszont jelenleg a legerősebb háromhengeres és a legkönnyebb 1,6-os turbós motor a világon. Az összkerékmeghajtás miatt nincs konkurenciája a kategóriájában.

Aki a 3 henger hallatán elhúzza a száját, annak csak azt tudom mondani, hogy azonnal esedezzen bocsánatért a Toyota mérnökeihez. Akiknek Isten tartsa meg a jó szokásukat, hogy ilyen autókat terveznek. Értesüléseim szerint összesen csak 25 000 darab készül majd a világon, így muszáj leszek beszerezni egyet. Kell egy nagy autó a normál hétköznapokra, és kell egy GR Yaris játszani a hétvégékre.

Picit fura volt még az, hogy néha olyan volt, mintha rázókőre mentem volna rá, pedig nem. Ezt nem tudtam beazonosítani, olyan sokszor nem csinálta, de azért párszor előfordult ahhoz, hogy feltűnjön. Az egyetlen negatívum, amit meg tudnék említeni (a tulajdonviszonyon kívül), hogy a visszapillantó tükör nagyon belelóg a szélvédőbe, és nehéz tőle kilátni. Olyan, mintha bukósisakban vezettem volna. Ezen kívül mást nem tudok mondani, csak azt, hogy akarok egy ilyen autót.

Nálam vegyes használattal 12,3 liter körül fogyasztott. Tud (állítólag) kevesebbet, de sokkal többet is enni, ami szerintem egy vállalható kompromisszum. Környezetvédelem ide, hibrid, zöld, elektromos autók oda, én egy másodpercig sem gondolkoznék azon, hogy ha lehetőségem lenne egy ilyen autót választani, akkor odaadnám érte a fele királyságomat is.

De nézzük meg, mit kell még érte odaadni. Alapára 12,4 millió, amitől az autó hófehérben tündököl. Ha más színben kérjük, akkor az plusz 135 000 vagy 185 000 Ft felár. Ezek után még tudjuk növelni a kosárértéket kétféle csomaggal, amik egymással nem kombinálhatók. Kérhetünk plusz 850 000 forintért VIP csomagot vagy 1 550 000-ért Sport csomagot. A mi tesztautónk az utóbbival volt felszerelve, és igen kedvemre való volt.

Összegzés

Összességében azt tudom róla elmondani, hogy kell! Hogy egy brutálisan jól összerakott autó, hogy imádtam minden percét. Olyan brutál erős a motor, olyan fantasztikus a futómű, annyira zseniális a nyomatékelosztás, annyira jól működik a fék, hogy nem lehet nem szeretni. A Toyota és a Gazoo Racing mérnökei hatalmasat alkottak ebben az autóban, csak remélni tudom, hogy a többi típusnál is ilyen GR modellek kerülnek majd ki a gyártósorról. És persze azt, hogy azokat is megkapjuk tesztelésre. Ilyen autókra érdemes várni.

4 nap után visszavittem és könnyes búcsú közepette visszaadtam a kulcsot. Közben ott parkolt épp a Supra, gondoltam mi sem jobb búfelejtő, mint beleülni egy pillanatra a Suprába, amivel majd április végén kötök szorosabb barátságot. Azért ez egy kicsit vigasztal…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük