loader image
SUVTesztekToyota

Yaris Cross benzines, FWD és AWD hibrid teszt

Toyota Yaris Cross 
benzinmotorral, FWD hibrid, AWD hibrid – zseniális fogyasztású, szerethető mini SUV-ok. Egymás után 3 különböző Yaris Crossban is ülhettem pár napot. Először az összkerékhajtású gép járt nálam, majd az elsőkerék meghajtású (mindkettő hibrid), végül pedig a sima, benzinmotoros változat.

A három Cross kívülről és belülről is nagyjából egyforma, így leginkább a hajtáslánc, a felhasználás módja és a pénztárcánk fogja eldönteni, hogy melyiket válasszuk.

Toyota Yaris Cross

A Toyota elég sokat várt ennek a modellnek a piacra dobásával, a versenytársak már évekkel korábban megjelentették a magukét ebben a kategóriában is. Most már a Toyota is elmondhatja magáról, hogy nagyjából 5 centiméterenként van egy autója, mindenféle igényeket, divatot, trendeket kielégítve. Kisautós városi SUV-ja még nem volt ebben a méretben (ott vagy ugyan a CH-R, de az valamivel nagyobb), és egészen 2021-ig kellett várnia a Crossnak a bemutatkozásra, de azóta töretlen a népszerűsége, amit az eladási adatok is alátámasztanak.

A Yaris már évek óta csúcsfavoritnak számít a márkánál, mögötte a Toyota világhírű megbízhatósága és profizmusa, így nem is volt kétség, hogy ha a Yarisból készül egy városi crossover, az szintén népszerű lesz. A hibrid hajtáslánc a Prius óta már igencsak tökéletesedett, így a Cross esetében nincs ok panaszra.

Külső

Kívülről a méretei kicsit nőttek az eredeti Yarishoz képest, de a 4180 mm-es hosszával, 1765 mm-es szélességével, 1560 mm-es magasságával továbbra is a kisautó kategóriába tartozik.

Szemből nézve változott legtöbbet a Cross. A lámpái egészen eltérnek az alapmodellétől, talán ez a leglátványosabb. Az alapfelszereltséghez nem jár a ledes fényszóró, de ha egy magasabb felszereltéget választunk ott már bi-led fényszórókat kapunk, amik jóval hatékonyabban világítanak. A SUV-oknál mostanában oly divatos függőleges formájú menetfény itt is megtalálható, és van külön ködlámpa is. A hűtőrács formája is eltér az Yarisétól, de jól áll neki. A Toyota márkajelzés a két hibrid modellen kékes árnyalatú, ezzel jelezvén, hogy ők már a környezettudatosabb változatot képviselik.

Oldalról a legszembeötlőbb a kerékjárati ívek kialakítása. A műanyag borítás jó magasra felmegy és szögletes, ezzel is még magasabb építésűnek, még terepjárósabbnak mutatva magát. A hátsó kerékjárat szép élekkel kiszélesedik, ettől olyan vagány lesz az autó. A kéttónusú fényezés igen jót tesz neki és elég sokféle kombinációban kapható. A 18 colos kerekek nem kicsik ebben a kategóriában, de jól mutatnak az autón.

Hátulról hasonlít legjobban az alapmodellre, ott megvannak ugyanazok a stílusjegyek, a lámpa, a két lámpa közti összekötés, csak ennél kicsit szögletesebb minden.

Csomagtér

Ha már hátul vagyunk nézzük a csomagtartót. Mivel nálam 3 különböző autó volt, így csak megemlítem, hogy létezik manuális nyitású, elektromos nyitású és akár a láblendítéssel nyíló is.

Maga a csomagtartó mérete az elsőkerekes változatnál nem is kicsi, 397 literes, ami a 40-20-40% arányban lehajtható hátsó ülésekkel 1097 literesre növelhető. A 4WD-nél egy akku van még ott a csomagtartó hátrányára elhelyezve, így ennél a modellnél 330 literről indul a helykínálat.

Ezek eddig a jó hírek, de meg kell említeni, hogy a kalaptartónak nevezett valami igen gagyi, szinte semmi másra nem alkalmas, mint a belátást gátolni és max 3 darab léggömböt tenni rá, különben leszakad.

A csomagtartóban a padlólap két fokozatba állítható, de ha felemeljük akkor ide sem tudunk nagy súlyokat tenni, mert kicsit ez is gagyi és nem túl merev, így nagyobb súly alatt eltörik. Vagy be kell alá tenni egy pótkereket, ami ugyan megtartja a súlyt, de a csomagtartó méreteit erősen csökkenti.

Utastér

A Cross belül hozza a kisautófílinget, az anyaghasználata vegyes, kicsit spórolós. Sok a kopogós műanyag, főleg oldalt, meg a kardánboxon, a műszerfal puhább anyagokkal van bevonva. Az ajtón is van egy vékony kárpit, ami már most meg volt kopva, pedig ezt egy viszonylag új autó volt. Nekem nem tetszett a kilincsmegoldás, hogy az ajtóba besüllyesztve kell keresgélni, a karcolódós műanyagban. Ez hamar csúnya lesz.

Tárolóhely nincs túl sok, egy kevés az ajtóban, egy szűkös kesztyűtartó és egy rész a mobiloknak, mondjuk ott még vezetéknélküli töltő is van kiépítve az usb és a szivargyújtó mellett.
A kormány viszont jó fogású, kényelmes, tele gombokkal, amiről az audió rendszert, a kihangosítót, a tempomatot és a műszerfalon lévő kijelzőt lehet állítani. Fura módon a kormányfűtést, csomagtartónyitás meg a fényszórók állításának gombjai a bal térdünknél vannak, kicsit kényelmetlen helyen, de mentségére szolgáljon, hogy ezeket nem használjuk állandóan.

Felszereltség

Még head up display is van ebben az autóban, ami mondjuk meglepő, mert ebben a kisautós kategóriában azért ez ritka.

Középen vagy egy központi kijelző, aminek van egy nem túl bonyolult, ámde pont emiatt könnyen használható menürendszere, amiből mindenféle információkat kaphatunk az autóról, a meghajtásról, a fogyasztásról stb. A navigációt nem is néztem, mert ha egyszer sikerül csatlakozni a CarPlayhez, onnantól úgyis a waze-t használja mindenki. A tolatókamera minősége azért hagy némi kívánnivalót maga után, pláne úgy, hogy tudjuk, hogy tudná, de még így is kifejezetten jó szolgálatot tesz. A hátsó ülések fejtámlái, és a vastag C oszlop miatt elég keveset lehet hátrafelé kiláti az autóból, így tolatni nehéz vele.

A kétzónás klíma szerencsére fizikai gombokat kapott, ahogy az ülésfűtés is. Ez jó pont.

Ebben a felszereltségben JBL hangszóró volt beépítve, de egy erőteljesebb zeneszámra az ajtó kicsit berezonál, mondjuk nincs is benne sok anyag.

Az ülések viszont igényesek, meglepően kényelmesek. Elöl jó nagy a helykínálat, egy magasabb felnőtt is kényelmesen elfér, ez mondjuk nem mondható el hátul. A hátsó üléseken a térdnek már alig marad hely, bár a fejtér még mindig egészen elfogadható. Hátul nincsen usb, nincs lámpa, de még légbefúvó rostély sem. A hátsó ülések teljesen vízszintbe dönthetők, viszont ha így szállítunk valamit, akkor nem érzékeli, hogy nem utas ül benne. A biztonsági öv becsatolására figyelmeztető kolompolás egyre gyorsabb és hangosabb lett, azt hittem, hogy egyszer csak megsemmisíti önmagát az autó. Végül hosszas kiabálás után hirtelen abbamaradt…

Motor, váltó, hajtás

A motor a hibrid változatban 1.5 literes, 3 hengeres, össz teljesítményre 116 lóerős. Van benne egy benzines szívómotor, valamint két elektromos motor is, amiből az egyik a hátsó kereket is hajtja, valamint van benne egy Li akkumulátor. Gyorsulása 0-100-ra 11,2 mp. Fogyasztása meglepően jó, még alattam is, aki nem a spórolós vezetési stílusomról vagyok híres. Városban 5,5 liter, autópályán 6.7 liter volt. A hibrid hajtásról tudjuk, hogy ha odalépünk neki, akkor először fájdalmasan felvisít, sajnos a Cross sem teszi ezt másként. Egyébként is kicsit hangos a menetzaj. Viszont a piros lámpánál egészen fürgén ugrik, egyes és kettesben kisautóhoz képest meglepően jól húz.

A váltó a hibrid hajtásláncnál fokozatmentes e-CVT váltó, ami teszi a dolgát. A megszokott fokozatok mellett van egy B fokozat is, ami a visszatöltést segíti.

A hibrid meghajtás mindössze 98 gramm károsanyagot bocsájt ki kilométerenként, ami messze jobb, mint amit az EU megkövetel most a gyártóktól.

A sima benzines változat szintén egy 3 hengeres, 1.5 literes szívómotorral szerelt, 125 lóerős autó, 10,9 másodperc alatt gyorsul százra. Ezt 6 fokozatú, manuális váltóval kaptam. Fogyasztása kb 2 literrel magasabb, mint a hibrid változaté. A motor itt is zajos, de itt inkább olyan morgós hangja van. Ami persze vicces egy ilyen teljesítményű autónál, kicsit olyan, mint amikor egy kiskutya hatalmas németjuhász kutyákat meghazudtolva őrzi a házat.

Vezetési élmény

Az összkerékmeghajtásos változat nagyon stabil a kanyarokban, és lehet választani normál, havas és trail módok között. Ennek az autónak akkor van létjogosultsága, ha valaki hegyen lakik, vagy mondjuk a hétvégi ház csak földúton megközelíthető. Amúgy nem sokban különbözik az első kerekes változattól, csak árban. A többi modellben vezetési mód választó kapcsoló van, lehet sport, normál vagy eco módban vezetni az autót. Mondanom sem kell, hogy a normál és a sport mód között nem tudtam különbséget felfedezni. Az eco módot meg elvi okból nem próbáltam.

Vezetni nagyon könnyű és jó. A kormány könnyű, nagyon fordulékony, és a töménytelen vezetéstámogató és biztonsági rendszer szerencsére csak ritkán szól bele a vezetésbe. Ezt vagy azért tette így, mert az előttem használó kollégák már kikapcsoltak mindent, vagy tényleg nem érzékeny tulságosan. Nem hisztizett alattam sokat, bár két kényelmetlen dolog többször is előfordult nála.

Az egyik, amikor az út közepén lévő járdaszigetet autónak nézte, bepánikolt tőle és vészfékezett. A másik pedig, amikor ki akartam kanyarodni gyorsan, két autó között. Ilyen helyzetben indulásnál akkor kezdek gázt adni, amikor az egyik autó elhaladt előttem, hogy még épp elsuhanjak az oldalról jövő autó előtt. Ehhez gyorsan kellene indulnia. De az első autótól megrettent és vészfékezett, megállt alattam, miközben balról az autó meg nagy sebességgel közeledett felém…

Ettől eltekintve nagyon jól összerakott városi kisautó, ami tökre szerethető és verhetetlen a fogyasztása. Gondolkoztam, hogy ki lehet a célcsoport. Valószínűleg nők vagy idősebbek (a magas építés miatt) és főleg városi felhasználás a cél. Az összkerekes hibrid változat annak jó, aki olyan helyen lakik, hogy télen kell egy kis rásegítés, vagy földúton is használja. Az elsőkerekes hibrid, szerintem városban mindent visz az extra alacsony fogyasztásával. Ez a két autó a környezettudatosabb vásárlók favoritjai lehetnek. A benzines, manuális változatot valószínűleg az veszi, akinél a pénz beszél, hiszen 1,2 millióval olcsóbb a hibrid modelleknél.

Toyota Yaris Cross listaárak

  • Benzines alapmodell ára: 7 680 000 Ft;
  • 2WD alapmodell ára: 8 880 000 Ft;
  • 
4WD alapmodell ára: 10 310 000 Ft.

Fotók: Raybirg

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük