loader image
CitroënHírekKoncepció

19_19 Concept – a Citroën új elektromos tanulmánya

A 19_19 Concept tanulmányautót Párizsban, a VivaTech-en mutatta be a Citroën. A tisztán elektromos jármű megmutatja, milyen a márka jövőképe a városon kívüli közlekedésről.

19_19 Concept – Citroënnek született

A városi közlekedéshez kifejlesztett elektromos tanulmány, az Ami One Concept után a Citroën a városon kívülre is megoldást kínál. A látványos megjelenésű, csúcstechnológiás 19_19 Concept tanulmányt a repüléstechnológia ihlette. A mobil szalonnak is beillő utastér a végsőkig fokozza a kényelmet, az intelligens futómű pedig már-már az út felett repülés érzetét kelti. Az innovatív, futurisztikus tanulmány 800 km hatótávot, négyes szintű önvezetési technológiákat, és az utasokkal interaktív személyi asszisztenst kínál.

Átlátszó kapszula

A teljesen üvegezett karosszériának köszönhetően a 19_19 Concept egy óriási buborékot idéz. Hosszú tengelytávja épp olyan feltűnő, mint az extrém rövid első és hátsó túlnyúlása.

A teljesen lekerekített utascella oldaláról mintha egy repülőgép szárnyai bontakoznának ki, ami fokozza az autó robusztusságának és szélességének érzetét.

Az elöl feketére, hátul kékre színezett plexiüveg finom utalás a legendás Petite Rosalie kék kivitelére. Elöl be lehet látni az utastérbe, míg a hátsó ablakokon mikroperforált, sötétített filmréteg védi a bentülők privát szféráját.

Futurisztikus orr-rész

Elöl plexiüvegből készült, alsó és felső részből álló, ketté osztott motorházfedelet találunk. A felső rész magasan a sárvédők fölé emelkedik, és egyszerre tölti be a légterelő és a full LED-es lámpatestek foglalatának szerepét. Utóbbi magába foglalja a Citroën márkajelzést és az Origins logót. Az utastér és a kijelző műszerek tisztán láthatók a frontrészről. A felfüggesztések, a kerekek és a sárvédők belsejét nyílfogazatra emlékeztető barázdák díszítik.

High-tech hátsó rész

Hátul visszaköszönnek a frontrész elemei: a hátsó ajtó buborékja, az aerodinamikus, légterelőt formázó fényhíd, bennük két, nyílfogazatot imitáló, Y mintájú fénysorral. A tető hátsó részén két LIDAR (Light Detection and Ranging – lézer alapú távérzékelés) kapott helyet. A gördeszkák formájára emlékeztető tartókonzol mögött látni lehet az akkumulátorokat és az autó számos szerkezeti elemét. A tartókonzolt kék, fehér, piros rovátkák díszítik.

XXL-es kerekek

Tényleg úgy néz ki, mintha a Good Year-rel közösen kifejlesztett, XXL méretű (930 mm átmérőjú felnik, rajtuk 255/30 R30 gumiabroncsok) kerekekhez építették volna az autót.

A gumiabroncsok és a felnik optikailag teljesen eggyé válnak, a gumik túlnyúlnak a felniken; ez a kialakítás remek akusztikai komfortot eredményez.

A karosszériától különváló, ugyanakkor a kerekekkel egybesimuló sárvédők teljesen különálló kerekek benyomását keltik. Mintha a fülke négy gömbön nyugodna, az út felett lebegve.

További érdekes megoldás, hogy a felniközepeken megjelenő Citroën Origins emblémák menet közben is álló helyzetben maradnak.

Mint egy mozgó szalon

A 19_19 Concept különleges világot kínál az autóban utazóknak. A vezetőhelyen intuitív kezelőszerveket találunk, magasra helyezett kijelzőt a szélvédőre vetített vezetési információkkal, ultrakényelmes vezetőülést és a fejtámaszba épített hangszórót. Az első utas maximális kényelméről fotelülés és motoros, állítható lábtartó gondoskodik, míg hátul kanapéra emlékeztető üléseket találunk. Az utasoknak különálló hangzónákat alakítottak ki, ahol mindenki a zenei ízlésének megfelelő, személyre szabott akusztikai tartalmakat élvezheti.

A minimalista műszerfal alsó, üvegezett része filmkivetítőként szolgál. A márványhatású, lebegő kormány közepén található képernyőn a Citroën logók futnak végig a kezdetektől napjainkig.

Az ajtók ellentétes irányba nyílnak, és mivel nincs B oszlop, könnyű és kényelmes a beszállás az autóba.

A 19_19 Concept tanulmányautó aktív és intelligens irányítást kínál a beépített stabilizátorokkal és felüggesztésekkel. Mindez a progresszív hidraulikus ütközőelemekkel® (PHC) kiegészülve teljes mértékben minimalizálja a közlekedésből eredő karosszériamozgásokat és a többi külső zavaró tényezőt.

A kerekek és az abroncsok is hozzájárulnak az utazás kényelméhez. A fejlett érzékelőkből álló rendszer, az IntelliGrip technológia lehetővé teszi a legmegfelelőbb menetmód kiválasztását. Ez a mindenkori útviszonyokhoz optimalizálja a sebességet, a fékerőt, a futómű karakterisztikát és a tapadást.

800 km hatótáv

A 19_19 Concept 100 százalékig elektromos. Öt másodperc alatt gyorsul álló helyzetból 100 km/h-ra, csúcssebessége 200 km/h. Ultragyors töltővel tölthető, töltőkábel nélkül mindössze 20 perc alatt eléri a 600 km megtételéhez szükséges töltöttségi szintet.

Önvezetés és személyi asszisztens

Szerkesztőségünk nem feltétlenül rajong az autók autóvezetéstől független jövőjéért. De nem is hallgathatjuk el, hogy errefelé haladunk. A Citroën mostani tanulmánya mindenesetre legalább hangsúlyozza, hogy a vezetőre van bízva, hogy átadja-e az irányítást.

A 19_19 Concept képes az automatikus vezetésre. Bizonyos útszakaszokon, például autópályán vagy dugóban a vezető átruházhat az autóra különböző vezetési feladatokat. Ha azonban a vezetés örömére vágyik, vagy bonyolulttá válik a vezetési környezet a zsúfolt, belvárosi forgalomban, ismét kézbe veheti a kormányt.

A személyi asszisztens a műszerfalon elhelyezett henger formájában jelenik meg. A mesterséges intelligenciával rendelkező asszisztens interaktív kapcsolatban áll az autóval és az utasokkal. Vezetés közben aktív, de nem veszi át az irányító szerepet a vezetőtől. Önvezető üzemmódban a kormány és a pedálok visszahúzódnak, míg a személyi asszisztens a műszerfal fölé kerül, ahol egy nagy képenyőn követheti az eseményeket a vezető.

A személyi asszisztens természetes nyelvű hangfelismeréssel rendelkezik, melyet egy Szílícium-völgybeli startup, a SoundHound Inc fejlesztett ki.


Ha többet szeretnél tudni a Citroën futurisztikus tanulmányautóiról: citroen.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük